Poeter.se logo icon
Redan medlem?   Logga in




 

Frågan om Gud


Många människor frågar; om Gud verkligen finns, hur kan det då se ut som det gör i världen?

Frågan är det inget fel på men de självsäkra svaren kan få det att både bränna till i hjärtat och vattnas i ögonen.

Om man nu ska prata om Gud som om man känner Honom eller något av det som blivit nedtecknat om Honom får man ju ta lite tid att faktiskt lära känna Honom eller ta reda på vad som står skrivet om Honom.

Om jag lyssnar på vad Han säger i bibeln märker jag att Han gett oss två stora gåvor.

Den första var den här världen att råda över och förvalta.

Den andra var den fria viljan att välja som vi vill, men självklart också att ta konsekvenserna av våra val.

Vi kan alltså inte tvätta våra händer fria från det ansvar som endast är vårt eget.

Sen tycker inte Gud heller att det är rättvist för oss att betala priset för våra förfäders misstag och därför har Han också gett varje individ i varje generation möjligheten att själv göra ett val och ta ett personligt beslut.

Han har bestämt en mötesplats där Han möter varje människa personligt och mötesplatsen är korset.

Jesus är medlaren mellan människan och Gud som för bådas talan för att skapa frid och försoning.

Frågan om Guds existens besvaras varje dag om jag är villig att höra.

Gud finns och det behöver jag inte några bevis för att inse.

Det är allt för uppenbart för att kunna förnekas och ändå får jag det uppenbarat för mig hela tiden.

Allt jag behöver göra är att öppna mina ögon och se på mig själv, andra människor och världen runt omkring mig så vet jag.

Det goda i människan, det vackra i naturen, prakten, härligheten, styrkan och livsviljan hos det svaga väger så mycket tyngre än det destruktiva och negativa.

Det vet alla som sett ett barn kämpa för sitt liv mot en dödlig sjukdom till exempel.

Tanken att det skulle vara en slump bryr jag mig inte ens om att bemöta.

Gud har lagt uppenbarelsen och tron på Honom i varje människas hjärta som Han skapat.

Om människan blir bitter på Honom och livet, slutar tro och väljer att förneka det hon bär i sitt hjärta…

..är det ett eget val.

Det duger inte att skylla på okunniga, överandliga kristna som inte förstår eller känner den Gud de säger sig älska och som inte bär den frukt som kommer från att verkligen lära känna och ha en relation med Jesus.

Det finns ju också den möjligheten att den som säger sig vara kristen aldrig var det överhuvudtaget, eller hur.

Om Jesus själv säger att Han inte dömer någon hur klingar det då i dina öron att vissa kristna tror sig ha den rätten.

Man får helt enkelt lära sig pröva allt och skaffa sig urskiljningsförmåga.

Hur människan som tolkar Guds ord beter sig har ingenting med Gud och sanningen om Honom att göra.

Gud förblir densamme igår, idag och för evigt.

Det är vi som är ombytliga.

Om nu Gud är kärlek och älskar oss, hur kan Han då tillåta att vi har det så här och att vi gör så här med varandra?!

Svaret ligger i att lära känna Honom och höra vad Han säger.

Den som lärt känna Honom förstår att Han aldrig skulle eller kommer att missbruka sin makt och betvinga vår fria vilja.

Men därför att Han är kärlek och älskar oss har han gett oss en väg att vandra om vi vill.

Jesus säger;” Jag är vägen, sanningen och livet” Joh. 14:6.

Det betyder att Jesus har svaret på alla våra problem och frågor och om vi hör vad Han säger i sitt ord, och då vill jag markera att det är skillnad på att lyssna och höra, då ska vi finna en framkomlig väg som leder till sanning, frid och liv.

Han ger det till oss oavsett vad du har för historia därför att Han är kärlek och därför att Han älskar oss innan vi ens älskar Honom.

Om vi vill gå denna väg, om vi vill höra på Honom utan att vända oss bort i avsky och om vi vill lära känna Honom är vårt eget val och det säger ingenting om Honom, Hans kärlek eller Hans existens.

Gud finns och vi och världen är Hans vittnesbörd.

Vår tro förändrar ingenting angående Honom endast någonting angående oss.




Fri vers av jörgen g
Läst 327 gånger och applåderad av 11 personer
Publicerad 2010-06-14 21:41



Bookmark and Share


  jörgen g
Visst är det så!
Du har helt rätt!

Jag vet att det är så.
Hur jag kan veta det?

Genom att jag först får en lust att finna mening med livet när jag lever det och upplever så mycket vackert tillsammans med så mycket lidande.

Om jag då vänder mig till det som hävdar sig tala om skaparen "Bibeln" och läser vad han säger i sitt ord och öppnar mitt hjärta för möjligheten och inte är så kritisk att jag redan bestämt mig innan jag börjar läsa och därmed har ett stängt hjärta, så talar Gud till mitt hjärta och bekräftar att det som står i Bibeln är sant.

Hans hjärta talar till mitt hjärta, hans ande talar till min ande.

Jag både känner honom och kan se honom, för han är en han. Hur vet jag det? För han har sagt det och han är sanningen.

Jag känner honom genom hans ord som jag läser och lever i dagligen just så som han bett mig att göra. Jag ser honom i alla människans goda gärningar som bottnar i hans kärlek och i hans ljus.

Du måste först öppna ditt hjärta för han talar till hjärtat. Gud ser inte till det yttre utan till hjärtat.

Var välsignad i ditt sökande efter svar på livets frågor.
2011-03-30

    ej medlem längre
"Det goda i människan, det vackra i naturen, prakten, härligheten, styrkan och livsviljan hos det svaga väger så mycket tyngre än det destruktiva och negativa."

Och bara för att det väger tyngre än det destruktiva och negativa så betyder det att det är Gud som ligger bakom allt det, eller? Och då är min fråga; Hur i helvete kan du veta det?
Du känner honom inte, (om det nu är en han) du kan inte se honom, du kan inte röra honom, men ändå säger du dig ha bevis för att han finns? Ändå talar du om honom som om det var helt självklart?
2011-03-30

  aol
oerhört trösterik text,
2010-06-14

  Bibbi VIP
Det säger "ja och amen" inom mig inför detta.
2010-06-14

  lycksele
Bra förklarat Jörgen.
I sig inget nytt för den som är bekant med den kristna religionen. Men eftersom det aldrig förr har funnits så lite kunskap om den kristna läran, så kan det inte bli för mycket undervisning.

Nämligen är det så, att oavsett om man väljer att anta kristendomen som sitt rättesnöre i livet eller nån annan livsåskådning som förklarar verkligheten, så är det bra och viktigt att känna till kristendomens synsätt. Därför att så mycket i vårt kristna land refererar till kristna symboler.
Ta bara en sån sak som Julevangeliet, Påsk och vårt sätt att räkna åren. Antal år efter Jesus: 2010

Om man tar avstånd från tanken på en judisk/kriten/islamisk ende Gud/Allah och frånsäger sig den tron, så är det väl bra om man vet vad man säger NEJ till.

Tack för din text.
2010-06-14
  > Nästa text
< Föregående

jörgen g
jörgen g