Poeter.se logo icon
Redan medlem?   Logga in




 
Varför är det så svårt att leva som kristen? Varför faller man så lätt tillbaka till frestelsen? Bara t ex sex får man ju inte ha förrän man gift sig om man vill göra som Jesus vill, Men det tycker jag är jätte jobbigt, jag är 17 år och lär inte gifta mig


Jag saknar dig Jesus! Varför är det så svårt att leva som kristen?

Sen jag gled ifrån dig Jesus så har jag saknat tiderna i kyrkan när jag bad och visste att du var nära, jag saknar också tryggheten som jag kände då..

Men när jag valde att följa dig så var jag nog för ung för det beslutet kanske, jag vet inte men då saknade jag att vara ute bland vänner och fester..
Jag saknade också närheten som jag visste att jag inte skulle haft om jag stannade hos dig..

Varför är det så svårt att leva som kristen? Jag vet ju att du fortfarande håller mig i din hand och att du lyssnar när jag ber..

Jag önskar jag vore starkare och hade stannat hos dig, kanske gav jag det inte nog med tid för att inse hur mycket mer värt det är att vandra ett liv med dig?

Det var svårt under den tiden, eller hela mitt liv har varit en kamp och jag föll lätt tillbaka till livet jag levde innan jag valde dig.. Varför kunde jag inte stå emot frestelsen? Jag har alltid tagit den lätta vägen när det varit svårt..

Men jag saknar tiden ibland så jätte mycket och ibland önskar jag att jag hade stannat hos dig! Jag vet att du står med öppna armar men jag kan inte komma tillbaka, inte nu iaf.. Nånting håller mig fast i livet jag lever nu.. Är så rädd att det en dag är försent, men jag klarar inte att leva som kristen inte nu iaf..

Jag har ett stort val att göra så snälla hjälp mig att väja rätt Jesus!

Förlåt mig för mina synder Jesus, Förlåt mig för allt ont jag gjort mot människor! Förlåt mig för misstagen jag kommer att göra Jesus!


Förlåt mig Jesus!




Fri vers av deepblacksoul
Läst 1035 gånger och applåderad av 5 personer
Publicerad 2007-05-18 15:00



Bookmark and Share


    Svappis
Jag vet att jag är på tok för sen med att kommentera, men bättre sent än aldrig kanske...

Uppriktig och personlig dikt du har skrivit. Din fråga är nog ganska vanlig bland många kristna.

Du har fel i att det är svårt att leva som kristen. Det är inte svårt. Det är OMÖJLIGT! Ty Guds krav är FULLKOMLIGHET!
Det är därför Jesus uppfyllde lagen för vår skull. Jesus fullbordade lagen för vår skull för att vi skulle \"låta det bero på tro på Honom\".

Tre bibelord som har hjälpt mig är följande:

HERRENS befallningar äro rätta och giva glädje åt hjärtat; HERRENS bud är klart och upplyser ögonen. (Ps. 19:9).

Ty Gud är den som verkar i eder både vilja och gärning, för att hans goda vilja skall ske. (Fil. 2:13)

Samt detta:

Ty hans verk är vi, skapade i Kristus Jesus till goda gärningar, vilka Gud förut har berett, för att vi skall vandra i dem. (Ef 2:10)

Det är HERREN som ska göra det Han vill göra i våra liv. Gud vill inte ha våra ansträngningar att vara goda nog, ty allt sådant är lagiskhet. Vad Gud vill ha är VÅRA HJÄRTAN.

\"Mig förutan kan ni inget göra\" säger Jesus. Han är livets källa. Han är den allsmäktige som utför sitt verk i oss. Det han vill göra alltså, inte vad människor tycker.

\"Mitt ok är milt och min börda är lätt\" Sa Jesus också på ett ställe. Om en börda är tung och ett ok är hårt så kan det följdaktligen inte vara Herrens ok och börda! Men människobud är tunga att bära, och sådana har vi ingen förpliktelse till.


Tack förresten för kommentaren på min dikt, som jag var alltför sen att tacka för!

Gott Nytt år!
2007-12-30

  Mattias Josephson
starkt, ärligt, naket och generöst delgivande!
2007-08-08

  Lasseman VIP
Jag tror inte att Jesus, eller Gud ser det som en synd, att du älskar, finner kärlek eller har sex...För dom vill väl att människan skall vara lyckliga och ha det bra.. jag känner själv att jag blir lycklig och en bättre människa om jag får älska.. bra och fundersamt skrivet min vän
2007-05-23

  stefan.g
Hejsan! Vilken uppriktig text, ja också väldigt utelämnande. Strarkt att skriva ner dessa tankar och låta oss andra få dela det du känner. Förstår dina samvetskval, men Jesus fördömer inte dig. Tvärtom vill Han hjälpa och styrka där vi själva inte räcker ända fram. Jesus älskar dig oavsett vad du tar dig, men i allt så finns det en omvårdnad att vara rädd om sig själv. Att inte utsättas för sådant som kan skada, eller ta det fina som finns för att dela med någon som du en gång vill dela hela livet med. Tack för läsningen, och glöm inte bort att i hans ögon är du alltid lika älskad som du alltid är och kommer att vara.....Gud är för dig, han vill ditt bästa, när du vaknar på morgonen läggar hans änglar sina händer på dig och ber. Gud är aldrig långt borta.Ta vara på ditt liv, det går inte i repris...Ha det gott!
2007-05-18

  Christer Eriksson
alla får syndernas förlåtelse när vi väl ber om det, sexualbrottslingar, mördare, alla, till och med fredrik reinfelt. du behöver nog inte känna skam, att leva i kristendom är en fri tolkning utifrån sig själv. bibeln är prästerskapets tolkning. du ska ha en egen. till och med våran egen präst på poeter.se christer kyreus tvivlar på skapelseläran. lev livet.
2007-05-18

  Tassan
sexläran är en kristen och judisk tradition som är rätt oomtvistad av de lärde, inte tydligt bud i skrift precis som du säger. \"en man ska lämna sin ursprungsfamilj och de ska bli ett\", står det i a f typ.

du fina \"djupa själ\" som skrivit denna förtvivlade dikt, och många andra. hoppas inte att skam och skuld och sorg ska få hålla dig som gisslan länge till. Gud och människor förstår om du inte orkar följa någon manual av hur man ska vara. Du behöver få bara vara, upptäcka dig själv och blåsa liv i fina frön som finns inom dig, hoppet till livet. Du är värd allt gott och behöver utforska, kyrkan står kvar när tid är.
2007-05-18

  © anakreon VIP
Tänk, jag tror att du redan har fått full förlåtelse och att ditt liv inte alls strider mot dagens syn på det kristna budskapet.
Vi har så lätt att känna oss som syndare utan att någon anklagar oss. Vi är själva våra hårdaste domare.
Kram.
2007-05-18

  Jack E. Gladh VIP
Om du vill känna dig förlåten ska du öppnna förlåten och släppa in ljuset. Dvs släppa in dig själv i livet. Hänvisar till min text:
\" I stället för Fader vår\". Bra text du gör som beskriver dilemmat
med religion och tro.
2007-05-18
  > Nästa text
< Föregående

deepblacksoul
deepblacksoul