Poeter.se logo icon
Redan medlem?   Logga in






Dagbok

Dagbok - Januari 2007

« Tillbaka till dagböcker

Tisdag den 2 Januari 2007

sann vän...

Han heter O. Hon heter C. C gillar O men vill inte säga något till O för då kanske C förstör O och C:s vänskap. De är vänner sedan några år tillbaka men C har inte märkt förrän nu att O är en sann vän. Han finns där för henne när hon inte mår bra. Han skickar påminnelser om Guds kärlek och ”kom ihåg att du är värdefull för mig och många andra” till henne. Det stärker hennes självförtroende och hon mår bättre. Jag ska berätta om en gång då C kände att den här killen bryr sig om henne.

C sitter i biblioteket och surfar på kristna sidor (C är kristen sedan 2004 då hon konfirmerade sig. Men C har inte förrän i höstas tänkt så mycket på Gud. I höstas fick C en ny tonårsledare i kyrkan som hennes mamma jobbar i. Han heter J och kommer från Smögen. C började prata med J om hur det kändes att vara kristen. Då sa J: om man känner att man vill vara kristen och tror på Gud så har man redan tagit emot Jesus i sitt hjärta.)
Då hör C där i det tysta biblioteket någon som säger hennes namn. Det är O.( C har tidigare berättat för O hur hon känner för hennes nya klass (piss) och att hennes självförtroende har försvunnit sedan hon började gymnasiet.)
När O ser på henne där i biblioteket så känner C att O lider med henne. Hon ser det i hans ögon. De ser ledsna ut med så mycket medlidande att hon var förvånad att ingen annan så vilken härlig och varm kille som stod bredvid henne. Han frågade henne vad hon gjorde och hur hon mådde. C sa att hon surfade och ”du vet hur jag mår”.

Ett bibelord som verkligen stämmer på O är : Ord 22:9.
Där står det: Den godhjärtade blir välsignad,
Ty han delar sitt bröd med den fattige.

Ingen, utom C:s bästa kompis, brydde sig om henne innan O ”uppenbarade sig”.
O är godhjärtad och han ska bli välsignad för att han har hjälpt C att må bättre genom att dela med sig av Guds ord och bry sig om henne.







 

2011

augusti (2)

2007

januari (1)