Längre än till " Walden two " kan man inte komma
i sin iver att socialisera barn, dvs träna det och leda
det in på rätta banor och lära det komformitet och
så vidare, men en energisk reaktion mot denna syn
på barnet kom i mitten av förra århundradet, där
man började inse att barnet själv vet mer om sina
behov än den vuxne under sin uppväxt, barnet be-
höver " inbillas " och " skyddas " från obehagliga
sanningar och ska läras goda vanor och inte kränkas
eller utsättas för fysisk aga och det behöver goda
lyssnare som kan bistå det att uppnå sina önskningar
som det själv satt upp som riktlinje,Freudianen Erik
Eriksson har nyanserat om psykoanalysen i kognitiv
riktning i en sk " egopsykologi" där det enligt honom
innebär att spädbarn inte nöjer sig enbart med fys-
iska behov som mat,sömn och värme, utan också psy-
kologiska, bestående av uppmuntran, lek, kontackt,
sant bemötande mm, och om de behoven tillgodoses
får barn en känsla av en god värld och att omgivning-
en är en positiv plats att vara i. Den identifikation av
Erikssons terminologi av " basic trust" sk grundlägg-
ande förtrolighet, ger en starkt positiv grogrund för
det lilla barnet att växa i,som när blommfröet får vatt-
en,och om det tvärtom möter en omgivning av hot,
bestraffning och besvikelser, utvecklas däremot en
" basic mistrust " Basic trust/basic mistrust är det
första av Erikssons åtta generationsstadier, och han
har sedermera utvecklat psykoanalysen på så sätt att
han tar vid där Freud upphörde, dvs vid pubertitetens
inträdande. Mycket av dessa teorier kan verifieras i
analogi med den mänskliga genereringens tillkorta-
kommanden, men det kan också anas en viss pedofil-
ering i Freuds sexualisering av barnet, Freud själv var
ytterst hemlighetsfull beträffande sin egen barndom,
villket ställer en del obesvarade frågor på sin spets,
och förbjuuden frukt förefaller vara mest intressant att
döma av alla som bryter mot tabut.Barn har alltid varit
nyfikna på varifrån de kommer och hur det blivit till
och meningen med livet, så när de trippar upp på natt-
en för att kika mellan dörrspringan till föräldrarnas sov-
rum,vilka är i full färd med att göra nya offer, blir barn-
en både förskräckta och äcklade på det sätt de tillblivit,
och därmed grundläggs både fruktan och rädsla inför
sexualiteten. För att så inte begå samma misstag som
Adam och Eva skyddas barn mot naturen, kunskapen
och vetandet trots att det ju är barnen som är mest
naturliga och borde vara förebilder för föräldrarna och
inte tvärtom, samt att man bör betraktas som vuxen
först när man kan skilja på kärlek och sexualitet, men
efter den första orgasmen är barndomen förlorad, för
om du visar en femårig flicka var den där knappen till
njutning och lycka sitter,kommer hon vara upptagen för
resten av sitt liv.
--