Freud (1905) skriver i " Tre bidrag till sexualiteten" att hans
teori om barnsexualitet stod i rakt motsatt riktning till den
tidigare uppfattningen av sexualdriften, vilken enligt denna
betraktade barn som sexuellt oskyldiga individer, fria från
den demon som styr den vuxnes drifter, samt att sexuell akti-
vitet hos barn betraktades som tecken på degenerering och
tidig depravering, Freud talar här om den syn som rådande
under 1800-talet samt den senare delen av 1700-talet där det
bland medeltidens kristna betonades att barn var oskyldiga
och utan sexuell medvetenhet och därmed utan förmågan att
känna lust och smärta. I själva verket gav Freud nytt liv åt den
syn på barnet som florerat från antiken och ända in på 1700-
talet-I antikens Rom fanns särskilda pojkbordeller och Sueton-
ius beskriver hur Tiberius I lärde småbarn hur de skulle ägna
sig åt sexuella lekar med honom i badet,Heroard Ludwig XIII :s
läkare beskriver ingående hur den lille kronprinsen kläddes av
och lades till sängs med kungen, drottningen eller båda, samt
med olika tjänare,för att få vara med om sexuella övningar som
han ansågs vara road av,Freud var av denna uppfattning att sex-
ualfunktionen finns med i varje individs psykologiska och biolo-
giska utrustning redan vid livets "AB OVO"och under loppet av
de första sex åren koncentreras således den sexuella energin
" Libidon" till i tur och ordning oral,anal och genital kroppszon.
centrum för barnets lustupplevelser flyttas alltså efterhand som
barnet blir äldre,Freud var en socialiseringspsykolog,på så sätt
att han förespråkade en kanalisering av de sexuella impulserna.
I sin skrift från 1905 betonade han tex att den passiva impulsen
till grymhet eller masochism som har sitt ursprung i den geni-
tala kroppszonen kräver att föräldrar avstår från fysisk bestraff-
ning,sådan kan nämligen bli orsaken till att barnets libido däref-
ter inte kan styras in i andra naturliga banor.
Freud såg emellertid också sexualiteten som en källa till optimal
utveckling, och om den ursprungliga sexualiteten hämmas, kan
det uppstå störningar hos barnet som senare får konsekvenser i
form av konflikter och neuroser hos den vuxne.
Sammanfattningsvis menar han att de som förnekat, förträngt
eller av vuxna hämmats sin naturliga generering vars omedvet-
na,medvetna och undermedvetna sexualiteters potential,utveck-
lar dysplasier av dess vilsna energi,vilket kan leda till en destruk-
tiv livskvalite. Den komplexfyllde förälderns budskap om var
barn kommer ifrån är att det antingen hittats i en sopcontainer,
kom med storken eller att de fick det i julklapp av tomten.
*