Stil och grace, kan för den självmedvetne aktören,
vara den föreställning som omgivningen bjuds på,
av att se en person som i sin utstyrsel till sist liknar
den hon vill försöka vara, ungefär som en skåde-
spelare som är väl medveten om att första intrycket
ofta avgör omgivningens dom,som är svår att ändra
på i efterhand.
Det fysiska sättet att röra sig på, bör också överens-
stämma med dess introverta motorik,vars grov och
finmotorik är kompatibla psykiskt som fysiskt,
i annat fall genomskådas det och aktören framställs
enbart som clown.
Att försöka bli något man inte är,tar ett helt liv för
många att fullborda, om de inte nöjer sig med den
de är,och under förutsättning att rollen repeteras
ihärdigt.
Man låter sig ofrivilligt bedras och bedra i en värld,
där allting ljuger utom solen och regnet, hungern
och törsten,där alla till sist förlorar masken när för-
eställningen är över, för ibland undrar man vilken
av dom som kan hålla masken längst,publiken eller
aktören.
Ta en man av värld,en sådan karaktär med förfinad
smak,vilken äger fablesse för att bevista konserter,
operetter,teatrar,museer och konstsalonger,en såd-
an där intellektuellt iakttagande betraktare av
människors repetitioner i återupprepade av världs-
lig a helvetesdramer, vari ligger dennes teoretiska
martyriums självplågeri av att låta sig utsättas för
dessa mörka scener där uppenbarligen djävulen är
dramaturg ? Möjligen som mental härdning som i
synska ordalag förbereder sig strategiskt inför det
värsta tänkbara.
-