Poeter.se logo icon
Redan medlem?   Logga in




  Utdrag från texter om vårt inre liv som jag döpt till emotoni . Kanske det handlar om det som vi kallar själ


Affektin

Affektin är en hybridsubstans som fungerar som stöd för andra känslor. När vi blir starkt känslomässigt påverkade, går i affekt ger denna support, lite som hälla bensin på elden...

Den uppstår i glappet mellan tanke och känsla,
där emotionen får kropp och skiftar
allteftersom vilken känsla man har.

Den triggas vid mycket starka känslor
och flödar ut i rummet i höga doser.
Huden knottras och luften vibrerar mellan revbenen.

Affektin lämnar alkemiska spår

Sötglädje och kärlekambra vid positiva upplevelser.
Surilska vid just ilska
Unkenkällarskam vid skam.
Ledsenhet skapar en lätt air av förnimbar
sursaltig smak av finskt vemod.

Affektin fäster sig vid ytor,
stannar kvar, påverkar rummet,
vibrerar, bär vidare och påverkar.
Initialt är den väldigt klibbig och svår att bli av med
och den smittar gärna
 av sig på andra,

Ibland är detta bra och får oss uppsöka molnen
och sväva där en stund.

Andra gånger är det katastrofalt dåligt, 
som att skjuta sig själv i foten.

Ibland, eller ofta, verkar den under kort tid
och det händer inte något mer.

Andra gånger kan känslan följa med resten av livet.
---   ---   ---   ---   ---   ---   ---   ---   ---   ---

Emotoni




Fri vers av sphinx VIP
Läst 114 gånger
Publicerad 2025-11-09 13:05

* Spara bokmärke
* Kommentera text
* Privat textkritik
* Skriv ut
* Spara som PDF


Bookmark and Share


Nika M VIP
Våra instinkter kan ställa till det för oss så att vi skjuter oss själv eller andra i foten.

"Ibland är detta bra och får oss uppsöka molnen
och sväva där en stund"

Intressant detta med Affektin som Nikotin, beroendeframkallande och farligt om det tas i för stora doser.
2025-11-10

inathreepiecesuit VIP
effektivt, om känslorna och deras påverkan och väg. I vissa former, mer drog än förnuft. snurrade runt i tankarna.
2025-11-09

Recycled Redhead 3.0 VIP
Hjälp, vilken fyrkantig kommentar jag skrev på din sida :-) Hamnade direkt i nån värld där människor gjorde andra ansvariga för sina känslolägen. Du vet "nu fick du mig att göra, känna osv"
2025-11-09

Recycled Redhead 3.0 VIP
Affekt är en stark känsloreaktion. Inget annat. Om man agerar på den eller inte, ja det varierar.
Om den kletar fast vid annan person - tja..
Så är det att vara människa. Den som inte orkar med en annans känslomässiga uttryck får väl välja mellan att fysiskt avlägsna sig eller om den stannar, att bli påfrestad. Sånt är livet. Folk är stundtals jobbiga. Jag är stundtals jobbig. Orimligt att vänta sig något annat

2025-11-09

Kungskobran VIP
Affekt är att handla först och tänka efter.
Många mord har skett i affekt, eller att det har gått överstyr som Leif G brukar säga.
Förutom Affektin så underlättar en dos av endorfin och dopamin
2025-11-09

Dolcehalit VIP
Affektin en potent substans som är ospecifikt och verkar inom olika områden. Underhållande text! Snyggt!
2025-11-09





  < Nästa text
< Föregående