Poeter.se logo icon
Redan medlem?   Logga in




 
som sagt jag är verkligen en nybörjare, men jag har vissa idéer... tillägg: nybörjare i den mening att jag skrev en dikt i tonåren som var katastrof - sedan har jag varit "tyst"... tills nu


några tips från nybörjaren om: att skriva poesi

Helt subjektiva tips för den form av poesi som jag själv uppskattar. Jag berör inte surrealistisk poesi eller poesi jag inte förstår mig på.

Det inte är förrän man försöker (t ex bildkonst, skriva, spela ett instrument) något som man kan börja förstå fullt ut hur svårt det är.

Så Du är modig som skriver poesi! Det hela är mycket vackert och du kan med all rätt känna Dig stolt oavsett kritik du skulle stöta på. Det bor en konstnär i Dig!

THE BASICS
Först några klyschor som nog faktiskt har mycket sanning i sig:

läs mycket (gärna lite filosofi) – författare, stora författare i synnerhet läser enormt mycket

lev mycket (man är oftast född sådan eller inte)

tänk mycket (kräver ensamhet)

SAMLA ORD
Bär alltid penna/papper eller mobilens diktafon med dig. Man hittar hela tiden intressanta ord och man vet aldrig när man kan få användning av dem.

LÄS HÖGT
Läs dikten du skrivit högt. Klingar den bra. Sätter den sig även snabbt i minnet kan det vara ett tecken på att den är bra.

ORDENS MENING
Rikt ordförråd är aldrig fel. Men man kan nå långt med få ord om man verkligen tänkt ut och själv filosoferat fram vad de STÅR för. Analysera hela tiden vad ”folk”, alla du träffar eller hör, menar när de använder vissa ord, och vad du själv menar – eller VILL att orden skall betyda.

FRÄCHÖR
Undvik gärna slitna uttryck. Om det inte finns en särskild poäng att ha dem där i dikten. Googlade ”ord kan inte beskriva” och fick 143 tusen träffar t ex. ”Hur mycket jag älskar dig” gav över en miljon träffar, vilket förvisso är positivt i dessa tider ;)

KONCIS
Lättare sagt än gjort: ta bort alla ord i dikten som inte behövs för att ge den
känsla/tanke/de tankar du vill förmedla.

TA RISKER
Som i all konst utvecklas man genom att göra sina misstag. Så på något sätt
tror jag att man inte skall försöka skriva/dikta ”felfritt”. Man lär sig mer om man
tar en risk med ett ordval/skrivsätt och det hela blir storartat eller ett magplask.

”STORA ORD”
Använder man ”stora ord” som kärlek, älska, Gud, lidande, jaget, godhet, död, liv, vänskap, ödet, hat, ondska, etc så tänk verkligen först mycket på vad dessa ord står för, för Dig.

”DET UNIVERSELLA”
Vill du sedan ha Nobelpris (vilket ju inte är helt fel, det är ju uppe i tio mille nu) så berör just det universella i din poesi.

Det allmänmänskliga, det universellt giltiga – dikter som lika gärna kan beröra/uppskattas av en grönlänning som efter fisketuren tar en kopp kaffe och läser några rader som den stressade fembarnsmamman i Halmstad som läser dikter på bussen till jobbet, eller en ung arbetslös homosexuell kines om hundra år. Dåliga exempel men ni kanske kan ana poängen. Poesi som mest förstås/uppskattas av en viss grupp (t ex land, åldersgrupp eller kön etc) eller tid är nog dömt att misslyckas som ”stor poesi”.

”PARADOXER OCH FLERTYDIGHETER”
Kan man sedan krydda det hela med lite väl valda paradoxer (för ni håller
väl med om att livet självt är paradoxalt), och flertydigheter (alltså att man kan läsa in OLIKA saker i din dikt) som ”trivs med varandra” i texten så kan man nog nå ännu längre.

”AFK”, away from keyboard
Det finns risker med att bara dikta och lägga upp det på nätet. Feedbacken kan bli skev. Man kanske inte får tillbaka för allt man ger. Som en bloggare som skriver djupsinnigheter och får noll kommentarer/bekräftelse medan en ytlig skribent kan få hundratals kommentarer om ”vad de åt till frukost”. När du känner dig mogen, försök med alla (och dina vänners) krafter att bli publicerad kanske i en tidning (eller kanske en förenings medlemsblad) eller delta på någon sådan här uppläsningsafton.

”IFRÅGASÄTT ALLA DESSA TIPS”
Om du sedan vill vara nydanande – så ifrågasätt regler. Inga regler i språket eller konstens värld är (längre) heliga!

Hittar du någon dikt någon annan skrivit som du tycker är tveksam, försök då
förbättra den (kanske inte för publikation men som en övning).

Hitta dina egna favoritpoeter. Analysera deras dikter och försök gissa hur
de kan kan ha gått till väga när de skapade dikterna!

ARBETSPROCESSEN - MINNET
Det visuella minnet är oerhört starkt. Så ha gärna en kamera till hands när du befinner dig i en speciell miljö/plats som du anar att du kanske kommer skriva om. Det kan hjälpa att plocka fram alla minnen från platsen.

Jag skall uppdatera texten allt eftersom jag själv lär mig (av mina misstag...).
Skrev allt för att jag själv upplever att det förekommer så få handfasta tips - ungefär lika top-secret som inom akvarellkonsten eller tatueringsgebitet...

Respons eller ännu hellre - fler POESIKNEP o TIPS (gärna om själva arbetsprocessen) är välkomna i kommentarsfältet!




Övriga genrer av retep
Läst 10286 gånger och applåderad av 30 personer
Publicerad 2011-10-15 19:00



Bookmark and Share


  i af apa
inte illa!

bra reflexer & matnyttiga råd!
2015-11-24

    ej medlem längre
Mycket intressanta tips och tankar du framför här! Sparar.
2014-11-03

  Frank Frank
Hej.
Bättre sent än aldrig kommer denna kommentar. Jag kan tyvärr inte hålla med om att mycket läsande ökar på kreativiteten. Jag kan känna att jag tvärtom hämmas av att läsa andra/se andras verk. Jag jämför, kopierar, snor ideér och tappar mig själv etc. Mina bästa arbeten kommer ur tider av tystnad och avsaknad av annan konst. För mig handlar det om måleri. Häromdan såg jag en fantastisk utställning av Andreas Eriksson och nu är det stopp. Jag visste att det skulle hända, men kunde inte låta bli. Att läsa andra/se andras arbeten handlar inte om att inspireras, möjligen handlar det om att man kan få en idé och spinna vidare på den, men då känns det som att det inte är jag som är ursprunget längre. Jag tipsar om tystnad för att ge plats åt egna tankar, som bara är mina och som startar hos mig.
2014-02-17

  Magica VIP
Intressant text och visst kan man se det så.
Konstruktiv kritik anser jag är bra som grund; vad är bra resp mindre bra och varför, vad kan göras bättre osv. Men för mycket regler tror jag inte på.


Du skriver enligt följande:

THE BASICS
Först några klyschor som nog faktiskt har mycket sanning i sig:

läs mycket (gärna lite filosofi) – författare, stora författare i synnerhet läser enormt mycket

lev mycket (man är oftast född sådan eller inte)

tänk mycket (kräver ensamhet)


Här "faller jag ur" helt! (refererar här till ovan urdrag ur din text).
Ty jag har skrivit mina bästa texter när jag ej läst mycket, ej kännt att jag alls direkt har ett liv och de allra bästa är de jag skrivit enbart utifrån känsla, undermedvetna texter, där min hand skrivit men mina tankar inte varit med...

Hoppas du tar kritiken på rätt sätt! :)

/MVH M
2012-03-22

  aol
tack för denna text, bra,
2012-02-24

  Mats Henricson
SÅ kan också se det ! Jag säger som tyskarna: "Warum es so einfach machen wenn man es so wunderbar kompliziert machen kann !" (Varför göra det enkelt när man kan göra det så underbart komplicerat !) För mej personligen handlar det om en lek med ord ( och HUR man vill leka med dem är upp till en själv...)
2011-10-23

    retep
Fler konstruktiva tips så välkomna. Håller inte med om att det är lättare att skriva poesi än prosa. Det är som en del säger att akvarell eller inom musiken violin är svårast. Vill man nå den högsta nivån är det helt enkelt lika svårt vilket ditt uttrycksmedel än är,
menar jag i all ödmjukhet. Sen tycker jag inte riktigt att heteroglossier och livets paradoxer och språkliga metaforer
är samma saker. Vidare - jag kanske uttryckte mig otydligt - jag menar inte att en dikt blir bra för att man är analyserande i den. Snarare menade jag att man/diktaren bör själv noga analyserat dess beståndsdelar - orden och deras mening.
2011-10-22

  Anna*
Viktigast av allt är att skriva äkta utifrån hjärtat oavsett vilka känslor det gestaltar. I övrigt en sammanställning av bra tips och ett viktigt slut!
2011-10-22

  Ritva
bra!Gillar!
2011-10-22

  Linda CH VIP
Konkreta tips värda att spara!
2011-10-21

  Rosmarin
Nybörjare, verkligen? För att vara nybörjare så har du många bra tips att komma med! Tycker jag, som är ganska svårflörtad när det gäller sånt - jag har själv diktat ett antal år och har dessutom ett skrivande yrke.
2011-10-21

    ej medlem längre
riktigt bra tips som skulle finnas tillgängligt på sidan för alla under en längre tid. tack!
2011-10-21

  Mow Dean VIP
Underhållande - och riktigt bra på samma gång.
2011-10-21

  Måna N. Berger
Handfasta tips och råd, inte dumt alls! Ett tips till: använd dina drömmar! De säger mer än du själv anar.
2011-10-21

  Abraham Eriksson
Tack, behövde precis en text som detta! är själv en nybliven poet som vill utvecklas mer och mer. Tack ännu en gång.
2011-10-21

  stenhur VIP
Många kloka ord här! I synnerhet när det handlar om att ifrågasätta alla dessa tips. Jag tror att det måste vara en ständig växelverkan mellan att lära något och att börja om från början. Någonstans på vägen ljongar det till liksom...
2011-10-20

  Shininkagemusha
"Vill du sedan ha Nobelpris (vilket ju inte är helt fel, det är ju uppe i tio mille nu)"
Bästa raden.

Och bra tips.
2011-10-17

  Jan Linderoth
Bra det här ska jag ta till mig. Så jag äntligen kan skriva poesi. Eller måla. Tjohej! Vänta bara! Im coming.."
2011-10-16

  Peter Stjerngrim VIP
Nybörjare? Hmmm ...
I så fall önskar jag att det fanns fler nybörjare som vågar träda fram och bekänna sina okunskaper ...

Skrivit i mer än 35 år på alla nivåer - och först nu börjar jag ana vad skrivandet verkligen handlar om ...

Men som sagt - Välkommen!
Bokmärker detta flöde.
2011-10-15
  > Nästa text
< Föregående

retep