Poeter.se logo icon
Redan medlem?   Logga in




 
Dag för dag, begränsas vår "frihet" i samhället, världen, istället får vi "säkerhet", en viss trygghet från regeringen. (alla former av åsikter och tankar uppskattas varmt)


Bör vi ge upp vår frihet?



För att istället få säkerhet.




Övriga genrer (Pastisch/Hommage) av Julio VIP
Läst 1941 gånger och applåderad av 67 personer
Publicerad 2012-08-18 10:35



Bookmark and Share


    ej medlem längre
Fängelset utan galler.. Bra fångat!
2013-10-08

  Blue Bird
Friheten att få känna vad varje människa har rätt att känna - känslor. Vi behöver alla en grundtrygghet i starten av livet men finns den inte behöver vi kanske lite mer som vuxna. Men denna förstärkta trygghet från regeringen vaggar nog inte många barn om natten. Desto starkare den s k "säkerheten" bli desto starkare blir förmodligen motstånds-kraften från de som inte uppskattar den. Att stärka vad som skulle menas med säkerhet anser jag är ett skyddsord för att införliva kontroll och kanske t o m makt.. Trygghet för hon, han, jag och du kanske inte innebär riktigt samma sak, men vi alla har rätten att få känna det...
2013-02-14

  Annika Persson
Säkerhet och trygghet
har ingenting med frihet
att göra, sant


2013-01-04

  Bibbi VIP
Grattis till ny placering "MEST BOKMÄRKTA DENNA VECKA"!
2012-12-29

  Annie b'larsson VIP
Du har fått en enorm uppmärksamhet på den här texten - med din stora fråga. Du har satt igång en liten debatt. Jag tycker det skulle vara roligt om du själv deltog, om också du berättade lite hur du tänker kring det här, och på så sätt samtidigt gav lite feedback på våra kommentarer. Annars blir det aningen ensidigt?
2012-12-27

    Eglain
Helt ok med mig att ge upp friheten att välja om jag vill ha bilbälte/mchjälm eller ej. Helt ok med mig att ge upp friheten att få bära min kniv och min pistol var jag vill.
Helt ok med mig att ge upp friheten att få köra bil efter krogen.

2012-12-27

  Elwania
Det är bara en kamouflage det där med säkerhet........
den handlar om kontroll

2012-12-25

  Federico Romano
Aldrig, inte för att jag föraktar säkerhet, den vi redan har förlorat..
2012-12-24

  Annie b'larsson VIP
Men, jag tycker inte det du säger stämmer; det är ju istället så att för varje dag begränsas vår trygghet; den plockas bort bit för bit för varje år som går. Fråga dem som varit arbetslösa 2,3,5,10 år...de har ingen trygghet kvar längre att luta sig mot, som det bör vara i ett modernt samhälle där vi talar om frihet. Det finns väl ingen motsättning mellan trygghet och frihet. Vi behöver både- och för att kunna utvecklas och må bra.
2012-12-24

  Tarras
Väldigt många centerpartister här. Det var kuriöst.
2012-12-24

  Trazan
Det är inte långt kvar till en totalitär stat, (det är min fasta övertygelse)
2012-12-23

  Alexander Gustafsson
precis!
jävligt tank värt
problemet är att folk är för duktiga att vifta bort viktigare frågor
för att sedan drunkna i ytlig nonsens

bra!
2012-12-03

    ej medlem längre
Tror nog lite att: Möjligtvis kommer jag ifrån din texte lite nu. Vi befinner oss i världskris och där oavsett vem som styrt borstet extremisterna:
Undantag! Att det är ändå svårstyrt.. Pengarna tar slut och svartsynen blir faktum i trängt läge. Kanske inte alltid så lätt att vara politiker, Inom () seriös politiker. De är rätt lika mycket kålsupare allihop även om jag själv står stark vänster kanten.

Det som är problemet är att vi kan inte allt det vi har som lyxkonsumtion och där faller vi.. Fanns en författar som sade att vi håller på att såga av grenen vi sitter på. Kort och gott hade han rätt . Så hela världen behöver sänka standarden i västerlandet./ rika länderna samt.
.
2012-11-28

  aol
det är svårare att ge någon frihet
än att styra människan,

när en regim styr alla får den vad den vill ha
ger dom frihet till dej är det är ju det du och alla vill ha,
2012-10-28

  Drömfångare
Det är åtminstone vad dagens samhälle är uppbyggt på. Kan tänka mig att allting skulle rasa samman om vi plötsligt gav oss ut i världen för att vara fria...
2012-09-24

  Maximillixen
Många gör det men frihet borde bevaras /Maxi
2012-09-05

  Marja-Liisa Koski VIP
NEJ, NEJ och NEJ!
Kram!
ML
2012-09-01

  smultronbergen VIP
Du bokmärkte som skriver en rad
om brytningspunkten mellan bl.a.
den stora skiljelinjen mellan vänster
och högerpolitik. trygghet kontra frihet.

Lika många svar som det finns definitioner
på vad frihet är och vad vi lägger i begreppet
trygghet.

Svar som för mig bottnar i så mkt.

vår grundläggande ideologi, främst,
tidens nihilistiska anda,
I denna fråga han du fånga ett skärsnitt
av en grupp poeter på nätet,

Är de representativa? frågan, som djupast
är politisk, i en opolitisk tid, gör dig
bokmärkt, Vilken kalabalik,

Det i sig bekräftar min tes,,

Politiken bärs fram av de som kan

likt Palme, få den till att engagera
oss alla, /

2012-08-25

  Annie b'larsson VIP
Självklart inte. Men de tu hör ihop. Utan en grundtrygghet i samhället, för den enskilde medborgaren; en grundtrygghet som vi alla är med på och betalar för via skatten, finns inte heller någon egentlig frihet för några andra än de som är ekonomiskt oberoende. Du kan inte förverkliga dina drömmar om du samtidigt måste slåss för din överlevnad var dag. Det är min bestämda åsikt.
2012-08-24

  Matilda Ida Anette
Det beror ju på vad man menar med frihet, vad man lägger i begreppet... Om "fri" är att göra vad man själv vill, då är nog tyvärr alla redan fängslade av samhället i och med alla lagar, man kan inte göra vad som helst, för då behöver man pengar och då måste man jobba och då kanske man inte anser sig själv fri, men även om man har obegränsat med pengar så kan man inte göa vad som helst för om man bryter mot lagen och tex dödar någon så finns risken att du blir inspärrad och då är du ju inte heller fri. Man skulle ju kunna gå ut i naturen och leva på vad som finns där och avskärma sig från resten av samhället, om man ser det som frihet. Jag tror att den som fängslar en mest, och hindrar en själv från att vara fri, är en själv. Man skulle kunna säga upp sig från jobbet för att det suger, om man verkligen vill så kan man roadtripa runt Europa, om man verkligen vill så kan man lära sig spela piano, om man verkligen vill så kan man göra en massa saker men hela tiden säger förnuftet till en att det inte går. Säkerhet kan begränsa friheten, det är sant och antagligen ganska vanligt, men ibland så finns det ingen frihet utan säkerhet.
Snacka om att väcka tankar.
2012-08-24

  Niclas Petersson VIP
Det enskilt största hotet mot demokrati är just den tanken.
Så. Näe, det bör vi inte.
Inte på några villkor.
2012-08-22

  Gabrielle Laurèntzen
Viktigt budskap det här. Tror mycket frustration i människan kommer från överdriven trygghet och kontroll i samhället. Sverige framför allt, känns som ett ohälsosamt kontrollsamhälle där medborgarna tror sig bo i ett såå bra land, men är det verkligen så? Har vi verkligen demokrati eller är det något som sägs för att vagga in medborgarna i en falsk tro, förhoppning att vi har något att säga till om? Och vem/vilka är det som i bakgrunden styr detta egentligen så underbara land?
2012-08-22

    ej medlem längre
Låter tråkigt!
2012-08-21

  Blåbärskaj
Det finns ingen trygghet eller säkerhet utan frihet
2012-08-21

    puppo
Jag tror inte på säkerhet från regering, det är en falsk trygghet.

När vi ger upp våra liberala rättigheter för säkerhet, så slutar det med att vi förtjänar inget utav de.
2012-08-21

  Federico Romano
Kort - Bra -
2012-08-21

  Bibbi VIP
Grattis till placeringen "Mest bokmärkta denna vecka"!
2012-08-20

  Bibbi VIP
Skriver undr på Drömmaren 1
2012-08-20

  walborg
Friheten finns bara inom oss- aldrig utanför oss. Det behövs oftast en viss yttre trygghet för att vi skall kunna uppleva den inre friheten, åtminstone vi vanliga människor.
2012-08-20

    ej medlem längre
Intressant frågeställning. Jag brukar tänka att trygghet och frihet är varandras motpoler...
2012-08-19

  Gunnar Ideström
nej
2012-08-19

  Trazan
Tyvärr, kommer det att bli en totalitär
stat till slut,
läs gärna kanske framtidsromanen,
med Karin Boye.
"Kalokain.
Där det till och med finns en kamera i hemmen.
2012-08-19

  M.A.J.R
Är inte frihet uppenbart. Jag vill dö med min frihet i mina händer och inte i andras.
2012-08-18

  anits VIP
Friheten är mycket viktig
2012-08-18

  ResenärGenomLivet VIP
Friheten är viktigast...
2012-08-18

  Rosmarin
Bra reflektion!

Jag tror att vi måste hitta skärningspunkten mellan frihet och säkerhet. Men det är ju svårt, eftersom den skiftar både mellan individer och mellan olika politiska riktningar.
2012-08-18

  yoakimu
Jag tror inte på antingen - eller -förhållanden i frågor av det här slaget. För mycket säkerhet blir förtryck, men det blir för mycket frihet också, eftersom den enes frihet går ut över andra. Således anser jag t ex att man inte ska ha rätt att slå småbarn - i det fallet bör det helt klart finnas begränsningar av friheten. Båda begreppen, "frihet" och "säkerhet", kan användas för att legitimera förtryck och hänsynslöshet. Kanske bör vi avstå från att använda sådana värdeladdade och diffusa begrepp i politik, och istället se till vad konsekvenserna blir om vi betonar det ena eller det andra i en viss situation. I en komplex verklighet är enkla svar ytterst sällan rimliga.
2012-08-18

    ej medlem längre
... nope, blir alldeles för trist

bra där!
2012-08-18

  Filosofen2
Absolut ALDRIG!!!!


Kampen för det fria är likamed döden för många i andra länder!!!!

Men det vi ser i Ryssland är inget unikt, men visste ni samma sak händer här, då myndigheter vill straffa kämpande människor, pga att då kan inte myndigheter gömma sig bakom skyddande befattningar!
2012-08-18

  Self-Defense Driven
Absolut inte. Vår frihet får aldrig kännas begränsad av människor i maktposition.

2012-08-18

    Pulvermos
Intresanta tankar dyker upp av denna text?
Vems frihet/säkerhet? Vad är frihet/Säkerhet?
Är frihet att friit kunna resa me riskera att dödas?
Eller är frihet att utsättas för kontroll vid resan men överleva?
Den som är satt i skuld är inte fri? Är då frihet att enkelt kunna låna till Bostadsrätten eller är frihet att det finns hyresrätter att bo i om man så önskar?
Din text väckte funderingar så jag applåderar den.
2012-08-18
  > Nästa text
< Föregående

Julio
Julio VIP