Poeter.se logo icon
Redan medlem?   Logga in




 


Ibland är en text bara en text, även om den synes sprungen ur författarens egen dagbok, Vilket den inte gjort i detta sammanhang. Här har den istället impulsivt sprungit direkt ur huvudet, ner i armarna och ut på papperet.


Tårta på tårta







Det finns människor som uttrycker
sig ungefär enligt följande. Ibland är
en sill bara en sill och ingenting annat.
Jag vet inte riktigt vad som menas

med det. Jag brukar inte studera sillen
ingående utan mera äta den, med eller
utan gräslök, gräddfil eller potatis. Att
det sedan även kan tänkas serveras

jordgubbstårta efter måltiden bara för
att det är midsommar brukar jag inte
värst störa mig på heller. Jag antar
helt enkelt att en jordgubbstårta ibland

bara är en jordgubbstårta och ingenting
annat. Bara att jag själv inte äter tårta
och att det bör folk faktiskt skita i helt
och hållet. Att det är en viss skillnad

på just sill och jordgubbstårta, det bör
man ju förstås ha klart för sig, sådär
mellan skrapet av tvenne lotter, tummen
och pekfingret eller talet om vad det

skulle ha fått för konsekvenser om tre
kronor bara hade spelat till sig ett silver
i friidrotts-vm nu i ishockey. För att inte
tala om ifall de ha vunnit hela tävl ingen.



(Texten har legat och vilat sig i utkast 2013 05 26)




Fri vers av lodjuret/seglare VIP
Läst 59 gånger och applåderad av 1 personer
Publicerad 2025-10-03 20:55



Bookmark and Share

  > Nästa text
< Föregående

lodjuret/seglare
lodjuret/seglare VIP