Poeter.se logo icon
Redan medlem?   Logga in




 

Poeter.se Antologi 2014



 

kommer att ha temat

 

 

SVERIGE

och 

mångkulturen

 

 

 

Mer info

presenteras de närmaste dagarna. 

 

Redaktionen, poeter.se

 

Detta är en text som är en del av poeter.se antologi 2014. Läs mer om antologin här.

 




Blogg (Poeter goes paper) av Redaktion poeter.se VIP
Läst 3531 gånger och applåderad av 49 personer
Publicerad 2014-10-11 10:36



Bookmark and Share


  erkki
Kan det vara så att de som har funderat mest på detta tema är SD? Jag tror de är doldisar i mångt och mycket, och att mindre empatiska drag läcker ut om de försöker göra poesi på detta tema.
Den allmänna debatten på detta tema tycks mig onyanserad och intolerant. I olika riktningar. Med många tabun. Detta tema ger nog en best eftersmak och bidrar till försämrade relationer.
2014-10-17

  Ingela Svenson VIP
Kan bara konstatera att ett tema som ger en sådan debatt i vattenglaset borde vara ett utomordentligt hett ämne för skrivandet! Själv känner jag att det kan bli lite svårt att komponera en text under er sådant tema, men det beror möjligen på att jag inte riktigt förstår hur det ska hanteras. Sålunda väntar jag på redaktionens vidare instruktioner. Ämnet borde ju faktiskt vara öppet för olika infallsvinklar . Jo, men jag tror att det kan bli något!
2014-10-15

    ej medlem längre
Yrre! är inte bara en god poet! här
på sidan.. och i andra sammanhang..
Hon förstår, ävenså möjligheten! Kram

2014-10-15

  Yrre VIP
Håller med Jörgen och Staffan jag,tycker att det ska bli spännande att knåpa ihop något som faktiskt berör många nu. Tydligen både på gott och ont.
2014-10-15

    ej medlem längre
Staffan!
Jag håller ju helt med dig!
Bra du understryker detta..att ingen
måste bidra!
2014-10-15

  Staffan Nilsson

Oj vad det stormar i vattenglaset.
Du som inte vill lämna bidrag till antologin: Gör inte det!
Det är inget tvång, ingen plikt att bidra.
Redaktionen väljer bidragen utifrån sedvanliga principer, sådana som används av andra redaktioner som som ger ut antologier.
Reaktionen på den färdiga produkten blir nog sedvanlig den också - både ris och ros; för mycket, för lite; ensidigt, spretigt.
Det är så det ska vara.

Och för er som inte gillar mångfald finns sajter som mer än gärna tar emot (poetiska) bidrag som hyllar enfald.
Kanske kan de bli en antologi?

2014-10-15

  Nanna X
förtydligande: nu menade jag ju inte att bara invandrare får skriva om mångkultur, kvinnor om genus eller biologer om naturen, är det väl bäst att tillägga ; ) bara att olika teman passar olika poeter olika bra, att det är fint att växla och att utmaningar är bra.
2014-10-15

  Nanna X
jag håller med Rita, CJF och ryttarinnan: världen är mångkulturell och all konst är i någon mån politisk. att jag själv har lite svårt att hitta en dikt som passar spelar faktiskt mindre roll, jag har ju haft äran att vara med förut. tycker det är jättebra att red. tänker tematiskt i antologierna. denna gång blir det förhoppningsvis fler invandrade poeter som får plats, nästa gång kanske fler kvinnor eller naturpoeter, vad vet jag?
2014-10-15

    ryttarinnan
att skriva om mångkultur är en verklighet som världen idag har fått möta. Mångkultur är ett berikande ämne som visar hur vi människor vill umgås med varandra och dela med varandras omsorg, glädje och tankar. Jag tycker mycket är roligt och skriva om som en svensk inföding och som invandrare. Blandäktenskap..(vackra barn som föds) blandade elever i skolan som älskar varandra och samspelar i alla lägen( det gjorde mina barn..de har massor av svensk infödda kompisar som de älskar) mat ..(mina barn växte på köttbullar och potatismos och sylt under 80.talet) när vi hamnade i Sverige.. Jul och Ramadan firandet som visar hur vi människor firar festligheter.. tankesätten.. nåja.. mina vänner.. mångkultur Vi och Ni kan skriva mycket positiv och negativ om.. det är bara berikande..
2014-10-15

    ej medlem längre
Man behöver inte vara orolig över att medverka, tror jag.. Skriv förutsättningslöst och med hjärtat! I detta rum vilar många själar.. förvisso
olika i många stycken! Detta är ju inget
tvång.. utan en fråga om verkligheten
och det mångkulturella!
Bidra tycker jag!
2014-10-14

  Magica VIP
Ni skulle ju kunna ta med alla kommentarer och diskussioner nästan som de är skrivna här nedan, i den antologin, det visar väl vad rätt många har för syn och beteende etc. idag i vårt land...(Ja, av de som är medlemmar på poeter iallafall).

Skämt å sido. Här förstår ni kanske lite vad jag ansåg i min senaste kommentar ang de förändringarna ni ville införa som ni tog upp nyligen i en annan info.text, dvs att ni ville att poeter skulle bli lite mer poetisk anda. Där tog jag även upp ett problem som jag ansåg vara betydligt större angående på poeter.se än att ändra bara ang val av text, etc, nämnligen att vissa bara sysselsätter sig med att förpesta sidan och fortsätter med det år ut och år in genom vidriga kommentarer och bara vill sprida en obehaglig stämning i sina kommentarer. Trist det får fortgå!
Tycker att man ser tydliga tecken på detta nu åter igen, om än i mildare form, efter jag läst kommentarer här nedan.

Ni har en tuff tid framför er på redaktionen och jag önskar er lycka till, med ärlighet, för det går säkert att skriva poesi/prosa om ett ämne som detta som ni här föreslår. Vill man inte delta behöver man ju inte. Kan ju bli en utmaning att kunna skriva om detta med i mer poetisk form, men det blir nog många som kanske kommer att hamna utanför poesin om ni använder detta som tema. Ser fram emot mer tydlig info.

Ha det gott! :)

/MVH Magica.

2014-10-14

  LindaBirgitta
Det är intressant att se vad ord som Sverige och mångkulturen väcker.
: ) Jag tror att det blir en mycket spännande "uppgift" och utvecklande för mig själv. Vad väcks i mig? Vad står mångkultur för, utifrån mina värderingar, mina erfarenheter? Om jag hittar " mina" svar kanske jag vågar bidra med något annars är jag nöjd med att ha fått fundera. Ser fram emot att få läsa antologin så småningom.
2014-10-14

  Larz Gustafsson VIP
Det jag skriver är inte politik. Ingenting i min värld är politik. Jag har bannlyst politiken.
Ingen annan ska definiera mitt liv. Det gör jag själv utifrån mina egna värderingar som är apolitiska och apostoliska.
2014-10-14

  Night Soul Woman
Kommer en text som kan beskrivas som journalistisk text eller brandfackla kunna vara med i antologin 2014 då det inte räknas som poesi enligt poeter.se(se: textId=1803110)? ... och antologins temat är som en verklighetsrapport ... och vad är en verklighetsrapport? :) Kommer ni be att författaren tydliggör om deras bidrag är sanningsenlig eller fiktion?
2014-10-14

    ej medlem längre
Opolitiska dikter är också politiska,
och däruppe lyser månen,
ett inte längre månlikt objekt.
Att vara eller inte vara, det är frågan.
Vad då för en fråga, svara kära du.
En politisk fråga. (W.S)
2014-10-14

    J. Herward
Helt enig RitaBrunner! Se det för vad det är:)
2014-10-14

  RitaBrunner
Det är ju inte en avhandling det gäller! Inte heller för och emot så vitt jag kan se. Det är ett faktum! Vi lever i ett mångkulturellt samhälle i högsta grad redan. Hur känns det? Hur påverkar det din vardag? Måla upp en gatubild av i dag. Hur ser den ut? Färgrik eller svart?
Och språket! Hur påverkar det mångkulturella vårt språk?

Ser ni! Det finns hur mycket som helst att ösa ut för den som använder sina sinnen. Och det bör väl varje poet göra och kunna :)
2014-10-14

    ej medlem längre
Både bra och dåligt. Poesi är ett slagkraftigt verktyg. Det vore till exempel bra med satir mot SD. Men tyvärr kommer andra att spy galla över invandrarna.
2014-10-14

    J. Herward
Vad gör det om hundra år? Distansera er för Jössenamn. Det är bara ett tema. Mångdald är perfekt! Kör bara!
2014-10-14

  Malin Ringdahl
Hm. Vill medlemmarna att vi ska censurera Temat? Intressant! Go for it red!
2014-10-14

  walborg
När jag läser igenom kommentarerna förstår jag att temat för poesi är politiskt och inte lämpligt som tema i sammanhanget. Jag tycker redaktionen skulle välja ett tema som inte polariserar utan tar fram det gemensamma mänskliga i oss alla och som passar för poesi-formen.
2014-10-14

  Night Soul Woman
Ett passande epigram:?

"plus ça change, plus c'est la même chose"Jean-Baptiste Alphonse Karr

http://en.wikipedia.org/wiki/Jean-Baptiste_Alphonse_Karr

Något mer?
"Academic Discipline or Literary Genre? The Establishment of Boundaries in Historical Writing"

http://scholar.uwindsor.ca/cgi/viewcontent.cgi?article=1002&context=historypub

2014-10-13

    J. Herward
''Det är inte lätt att leva idag

Somliga menar att det var bättre förr

Den senaste istiden slutade för 10 000 år sedan

Inlandsis vs negerboll?

Väljer att köpa en kaffe to go och en Metro istället

Skyndar till spårvagnen

Undviker den grå massan av homogena blickar


Rörelse''


Ojojoj! Se! Så lätt det var att skriva en text som behandlar ämnet: Mångfald.

Och tänka sig! Jag är fortfarande Svensk! Hurra! hurra! Nu får jag en plötsligt impuls att ta på mig den Bohuslänska folkdräkten!
2014-10-13

  Tess74
Exakt Solitaire...så enkelt är det
2014-10-13

  Solitaire VIP
Bra, Theresequeen!
Själv har jag avstått tävlingar och antologier många gånger när temat inte har passat mig,
för det är ju så enkelt.
Passar inte galoscherna, så köp dem inte!
2014-10-13

  Tess74
Jag förstår inte alla upprörda röster här. Vänta tills mer info kommer innan ni reagerar. Tänk utanför ramarna när det gäller ämnet så ska ni se att det finns massor att skriva om
2014-10-13

    ej medlem längre
Temat! är en känslig fråga, ur alla
kommentarer att döma! Allt från religiösa, till vårt ursprung. Somliga, bävar inför det skrivna ordet! Vi lever där vi verkar nu..låt oss utgå i från det!

2014-10-13

    Anachronism
Hur många texter kan man skicka in?
2014-10-13

  Peter Boman
Det talas så mycket om allas lika värde.
Gäller detta även åsikter? Låt mig betvivla.

Afrika är mångkulturens vagga. Det är därifrån vi alla kommer.
Men inte ens i mångkulturens vagga fungerar detta.

Stammar och klaner med olika religioner eller tolkningar av densamma, folk som i årtusenden uppfattats som högre stående etc.

Det pågår fler konflikter i Afrika än på någon annan kontinent.

Hur kan vi i Sverige slå oss för bröstet och säga att "Här fungerar det?"
När det inte fungerar någon annanstans?
Är vi i Sverige mer, eller tror oss vara mer toleranta än de folk som bor i Afrika och där inte kan få sin mångkultur att fungera?


Jag är antirasist i så motto att jag respekterar varje folks rätt till ett land, ett språk och en kultur I sitt land.
Är också vän med alla människors lika rätt att yttra sin åsikt utan att bli dömd.

Om vi vill ha en någorlunda fungerande mångkultur så kanske det vore bra att integrera de kommande i vår gemenskap som nation innan vi fyller på med nya.

Dessa människor som blivit integrerade kan vara till en stor hjälp för de som senare kommer.

Om ni sen kallar mig rasist eller annat pga mitt tyckande är inte mitt fel och jag hör vad ni säger.

Alla har rätt att ycka och uttrycka vad de känner för.
Om du tycker att jag har fel.
Vem äger problemet?
2014-10-13

  Night Soul Woman
Hm, en bättre formulering?

Din GPS position & mångkulturens arv (integrerande och konflikt- frambringande)

?
2014-10-13

  Larz Gustafsson VIP
Tack, Bo.
2014-10-13

    Dan Myrbeck
Bra och intressant ämne i tiden.
2014-10-13

    ej medlem längre
Klumpigare formulering än "Sverige och mångkulturen" får man leta länge efter. "Fosterlandet och mångkulturen" ligger väl närmast att att skapa samma distans mellan subjekten.

Smörsång ligger heller inte för mig så jag väljer att avstå.




2014-10-13

  Delilah Juno VIP
Tycker Anyas båda inlägg och mitt eget sammantaget beskriver svårigheten med att förena detta tema med såväl poetiska som läsvärda kvaliteter.
2014-10-13

  Fredrik Gaefke
Tema: Självmord, och det pågående mördandet av narkomaner i Sverige?
2014-10-13

  Henrik Sjöberg





Allas lika värde!


2014-10-13

  Ljusletaren
Det var en undersökning om svensk husmanskost. Tror ni att det enbart var våra gamla svenska maträtter som vann så tror ni fel. Många som inte gillar mångkultur gillar maträtter från andra länder och äter av god aptit. Ska man äta av kakan så ska man äta hela kakan och inte bara ta den bästa biten. Tala om dubbelmoral ibland *ler*
/kram
2014-10-13

  Oscar E Quinn
Mångkulturen är ett faktum! Ett ämne med starka känslor.. Som Zlatan och den svenska avundsjukan bland annat. Det är en sådan dubbelmoral i det här landet så att det är vidrigt! Tyvärr så finns det inte mycket läsbart här, så oavsett ämnet.. så blir det aldrig riktigt intressant :/
2014-10-13

    Sefarge VIP
Ta in ett neutralt ämne och skriv om tex.kastruller så blir alla nöjda och
Glada.skämt åsido.så här är det ju mer brännande ämne,desto Intressantare för läsarna.och för framtiden som tidsperspektiv.Vad vi verkligen tyckte och tänkte År2014
Och låt det pysa till höger o vänster.
Utan att lägga locket på.Vi lever ju trots
Allt i en demokrati.Läsarna är tillräckligt smarta för att ha egen uppfattning om
Saker och ting.Tack för ordet!



2014-10-13

  Anya VIP
Jaa kommentarerna nedan talar ju redan sitt tydliga språk. Det finns bara EN korrekt infallsvinkel och ingen utrymme för dynamik. Vad tänker redaktionen göra med texter som är kritiska till mångfald? ska de komma med i antologin? Med risk för att antologin blir kritiserad för att innehålla rasistiska inslag? Intressant att höra hur redaktionen tänker i denna fråga.
2014-10-12

  Bo Himmelsbåge
Jag förlåter Dig, Larz.
Man kan ta till överord i stridens hetta!
Därmed är diskussionen avslutad, även för min del!
Gud välsigne Dig.
2014-10-12

  Catharina Edin VIP
självklart är jag FÖR invandring, MOT rasism. Säger bara att jag tycker temat är svårt att dikta om med bibehållen poetisk dimension. Jag säger att det är för svårt för MIG.
2014-10-12

  Larz Gustafsson VIP
Nej, Anakreon, jag kommer inte att medverka i antologin.
2014-10-12

  Larz Gustafsson VIP
Frälsningen kommer från judarna, det folk man i dagens Sverige älskar att hata.
Men Hans påverkan är inte av kulturell natur. Om kristen tro reduceras till kultur hamnar vi i Svenska Kyrkan. Den har Jesus en gång för alla befriat mig från.

Om du kände dig kränkt ber jag om förlåtelse. Det var dumt av mig att uttrycka mig klumpigt.
I sakfrågan menar jag emellertid att jag har rätt: Det finns en svensk kultur. Exempel på den är musiken, folkdräkterna med mera.
Jag anser dock att du som svensk borde veta vad som är svenskt.
Och varför är du rädd för att det ska finnas svensk kultur?
Måste Sverige vara en sambakarneval för att alla politiskt korrekta ska bli nöjda?
Jag kommer INTE att ge vika en enda millimeter i mitt motstånd mot det jag menar vara fel.
Därmed är debatten avslutad för min del.
Gud välsigne dig.
2014-10-12

  © anakreon VIP
Vad är det som säger att bidragen blir sentimentala eller förutsägbara? Här finns utrymme för såväl kritiska röster som avancerade tankar om Sverige i världen, nu och i framtiden.

Jag ser temat som en möjlighet för poeter.se att redovisa en spänstig bild målad av företrädare för olika synpunkter och värderingar.

Instämmer i att det inte finns anledning publicera sentimentalt tjafs och hoppas att Larz och andra företrädare för det monekulturella samhället gör sina röster hörda. Först då kan den planerade antologin ge en rättvisande bild av temat.
2014-10-12

  Bo Himmelsbåge
Jag bad DIG Larz, specificera vad SVENSK kultur är idag för dig! Detta svarar Du inte på... Istället strör Du en mängd kränkande o svamlande omdömen om min person, som inte har ett dugg med sakfrågan att göra!
Detta faller tillbaka på Dig själv, anser jag!

Jesus, var definitivt inte svensk med svensk kultur på den tiden han levde. Trots detta har hans person, hans läror o kultur påverkat Sverige o västvärlden på ett sätt som inte nog kan överskattas! Detta kallar jag utländsk påverkan av stora mått! Så har det varit hela tiden under historiens gång; Sverige har hela tiden påverkats av utländska idéer o tankar! Därför vore det intressant att veta vad DU menar med ursvensk monokultur! Men detta vill Du alltså inte svara på!
2014-10-12

  Larz Gustafsson VIP
Jag kommer aldrig att backa i mitt motstånd mot det jag anser vara fel, oavsett vad som händer.
2014-10-12

  Catharina Edin VIP
håller med Anya m fl. Jag kan inte skriva dikter om det utan att det blir plattityder och klyschor och sentimentalt. Sentimentalitet är det värsta jag vet.
2014-10-12

    ej medlem längre
Och den skall analyseras, värdesättas!
synpunkter väcker känslor. Poesin, är värd ett bättre öde! Där finns alltid de..
som tror sig stå över det förgängliga..
2014-10-12

  Karin Rosberg
läst era inlägg och visst väcker detta reaktioner men det är kanske bra! att skriva i en ambivalens för i det läget verkar vi befinna oss? ser fram emot info......
2014-10-12

  Bo Himmelsbåge
Till motståndarna mot mångkulturen vill jag säga: "Den är redan här!" För vad finns det för genuint svenskt kvar längre att värna om och i så fall VAD är detta?
Är det att tillbe Oden o Tor, iklädd vikingahjälm med svenskt blixtlås och köra en Volvo; där de flesta delarna är tillverkade i utlandet, eller?
2014-10-12

    ej medlem längre
Bra tema! Intressant när mer info kommer.
2014-10-12

  Anya VIP
Jag är tveksam till temat...tycker att Delilah Juno har en poäng här. Texterna blir lätt polariserande för eller emot... Har aldrig tyckt att era teman varit tråkiga förut men sorry... jag är ytterst tveksam och mina skrivpoeter likaså. Poesin är själens språk, där grammatikens regelverk är verkningslöst. Poesin kan vara förtätad, bildrik och oförutsägbar med en inre röst, ofta fantasirik och/eller drömrik. Poesin bjuder på en frihet att söka sig fram till sitt eget språk, ett eget sätt att uttrycka insikter, känslor och tankar. Den är ett redskap för att locka fram det du inte visste om dig själv. Poesin erbjuder ett äventyr - nya världar att erövra med språkets hjälp. Att skriva poesi kan vara ett försök att uttrycka det svårfångade, att komma nära det som inte kan sägas. Sorry...jag vet inte om detta tema mynnar i det ovan.
2014-10-12

  Larz Gustafsson VIP
Jag vägrar att underordna mig mångkulturen.
2014-10-12

  Larz Gustafsson VIP
Delilah Juno slår huvudet på spiken!
Tack!
2014-10-12

    J. Herward
Intressant, ska bli spännande att läsa bidragen!
2014-10-12

  Ljusletaren
Jag måste säga att ni på redaktionen ligger alltid rätt i tiden *tumme upp*
Alla oavsett ras, färg eller religion hör till vårt mångfald i Sverige. Bra tema!
/kram
2014-10-12

  Delilah Juno VIP
Risken är väl att bidragen antingen blir sentimentalt medkännande med alla stackars invandrare och flyktingar eller propagandistiska för mångkulturens företräden och mot SD och rasism, vilket ger en förutsägbart tråkig poesi/prosa. Mothugg måste självklart refuseras som icke politiskt korrekta, vilket gör arenan ännu mindre.Således ett varnande finger att läsvärdet blir minimalt.
2014-10-12

  © anakreon VIP
Ett alldeles utmärkt och högaktuellt tema!

2014-10-12

  Night Soul Woman
woops:) och här kommer länken: http://www.wwf.se/insamlingsportal/gvor/sknk-en-gva/1476191-sknk-en-gva-trdplantering#.VDpwWfl_vyQ

2014-10-12

  Night Soul Woman
Tänk vad bra det skulle kännas om poeter.se planterade ett träd för varje antologi som har utgivits genom poeter.se, som ett sätt att ge tillbaka ... och varje bidragande poet skulle kunna få en kopia av ett fint gåvodiplom:)
2014-10-12

  Marianne Räf
Instämmer i det Mare skriver.
F.ö. skall jag nog ej deltaga i
projektet, då jag tycker temat
är ensidigt vinklat.
2014-10-12

  lodjuret/seglare VIP
Så fort jag bara inte förstått mig på uppdraget, tänker jag lämna walk over.
2014-10-12

  Bo Himmelsbåge
Ett mycket bra tema, i mitt tycke!
Världen OCH Sverige ÄR redan mångkulturellt och detta är mycket berikande, ur min horisont! Visst finns det avarter, men det finns det inom ALLA kulturer!

För övrigt är Daniel Lisik är en kreativ ung man som vågar ta bladet ur munnen!
2014-10-12

  aol
Spännande
2014-10-12

  Larz Gustafsson VIP
Om du inte brydde dig, Daniel skulle du inte reagera.
En oxymoron, således.
Jag tror på ett monokulturellt Sverige.
2014-10-12

  mare VIP
Till Daniel Lisik:
Att säga "håll käften"
till någon med
annan åsikt
låter inte bra
vi har ju "åsiktsfrihet"
i lilla Sverige land
vi är alla olika
när det gäller
tycke och smak
skicka du in ditt bidrag
med ett leende*






2014-10-12

    ej medlem längre
Kanonbra tema!! :))
2014-10-11

    ej medlem längre
Daniel, är en begåvad ung man!

2014-10-11

  kerstin skriver VIP
fint tema!
2014-10-11

    ej medlem längre
Håll käften Larz, ingen bryr sig.
2014-10-11

  Larz Gustafsson VIP
På grund av valet av tema kommer jag definitivt att vägra att medverka i denna antologi.
2014-10-11
  Redaktion poeter.se
Redaktion poeter.se VIP

Senaste nyheterna
GOD FORTSÄTTNING PÅ DET NYA ÅRET ALLA POETER!
En liten uppdatering om vår poesiantologi - Poeter 20 år!

Vi öppnar 3 rimmade paket - Rimtävling
Här nedan presenteras de vinnande bidragen i poeter.se Julrimtävling!

Julrimstävling #3 - Tredje advent