Poeter.se logo icon
Redan medlem?   Logga in




 

ATT ÅKA SL KOLLEKTIVTRAFIK

 

befolkningen ökar och med det trycket på att kollektivtrafiken fungerar. befolkningen blir fattigare och fattigare och därför behöver fler nyttja kollektivtrafiken för att de inte har råd med bil. miljön belastas allt mer ju fler vi blir därför vill allt fler åka kollektivtrafik för att det är miljövänligt. unga vuxna blir det fler och fler och likaså de pensionärer som av praktiska, ekonomiska och sociala skäl väljer att åka kollektivtrafik. allt fler och fler behöver åka med SL och allt fler och fler linjer behöver tajma varandra vid byten. men allt fler och fler linjer dras in. allt oftare och oftare fungerar inte byten eftersom inkommande inte tajmar med utgående. allt fler stressas och allt fler och fler barn på dagis får tvingas vara maxtiden där.

allt fler äldre får svårt att sköta sina läkarbesök med hjälp av kollektivtrafiken. därför att allt fler och fler turer ställs in. när allt fler och fler blir sjukare för de inte kommer till vården i tid belastas den enskilde för skadan. ibland så illa att patienten blir misstänkliggjord av läkaren. därför blir allt fler och fler fler utslagna och förlorar sin vårdgivares stöd och med det förlorar patienten förtroendet för SL. allt fler och fler saknar bostad och åker kollektivtrafik om nätterna för att kunna sova. allt fler och fler blir beroende av kollektivtrafiken som idag i Stockholm nog är sämst fungerande av alla världens storstäder.

varför? jo för att resenärer får inställda turer ofta, bytespunkterna fungerar illa, väntetider mellan byten ökar därför och gör att resenären tvingas åka vissa gånger sex kilometer eller upp till en mils omväg för att nå sin destination, med inte sällan tre eller fler byten.

handikappanpassningen är dålig på de nya stationerna särskilt och hissar anpassade för fler än en med barnvagn eller rullstol saknas. så därför är resenären i Stockholm den mest tålmodiga i världen för det är ingen som klagar till SL. det talas i väntan på buss, tåg, tunnelbana, pendel och spårvagn eller tvärbana, Roslagsbanan, lidingöbana, Saltsjöbanan att det är för jobbig med allt detta som inte fungerar. för de vet inte vart de skall vända sig med det övergripande klagomålet. de få som ringer eller meddelar SL får inte några resultat eller förändringar andra än kortsiktiga.

och nu när regionerna är de ansvariga riktar jag en hård känga dit. de äldre med rullator ska kunna åka buss alla tider de vill på dygnet. det skall finnas anpassade platser på alla linjer och hiss eller ramper. men detta fattas. de unga ska kunna komma i tid till sina studier. de sjuka ska inte behöva missa sina livsviktiga läkartider. och framför allt skall inte pga förseningar dubbel reskassa dras ifrån den som reser sällan, pga att det är inställda turer.

det är världens sämsta bemötande när man behöver säga ifrån eller upplysa om problem. och framför allt händer ingenting alls. varje dag blir resenärer bestulna på sin fria tid. allt mellan 30 min- 1,5timmar/dag förlorar vardera resenär i byten eller uteblivna turer. Stockholm kollektivtrafik har mer än tre kvarts miljon resenärer dagligen vissa gånger nära en miljon. Så vad blir det för en stöld på tid ifrån resenärerna utav  regionen? En grov stöld på tid, resurser och på livskvalitet. fy skäms!

 




Övriga genrer (Essä/Recension) av Solstrale VIP
Läst 237 gånger och applåderad av 10 personer
Publicerad 2018-10-05 15:32



Bookmark and Share


    ej medlem längre
sämre? new york. där är det gratis. och skitigt.

det värsta som hänt. är i somras. en dag kändes det som en bastu ute. sen en ugn. sen gick man in i pendeltåget, och det går inte att beskriva. sen tog det 2 timmar (vs 20 min) att komma hem.

men jag har haft ångest. så det var ändå inget i jämförelse.
2018-10-05

  Poeten Salvador VIP
Micke B kallas "Stockholmar'n" i Alvesta. Han säger att kollektivtrafiken är bättre här på landsbygden än i Stockholm
2018-10-05

  Bodingen VIP
Håller med ULJO, vi i periferin har oftast bara bilen att tillgå, bensinskatten som höjdes för hundraelfte gången tidigare i år är bara ett stort hån från imbecilla politiker som har fria färdmedel, skämmes, ta mä' fan!
2018-10-05

  ULJO
Kollektivtrafiken i all ära. Men det finns de som omöjligt kan utnyttja kollektiva färdmedel. Stödet till dem som måste åka egen bil till jobbet måste också öka. Idag är det alldeles för dåligt.
2018-10-05
  > Nästa text
< Föregående

Solstrale
Solstrale VIP