Poeter.se logo icon
Redan medlem?   Logga in




 

På längden av designen gråter isblommorna från norrfönstret.

 

 

Vinterleenden utan en glimt av sol med isblommor i kinderna,

idag lämnar de jellysmältsmältan i Stockholm.

fönster visar gardin delar till nyfikna förbipasserande.

 

Tigres min katt sover på fönsterbrädan och drömmar om glada möss idag var en helig dag, "Möte Jesus med Gud"

 

I natt jag vädrade i  2 timar med balkong dörren öppet på vid gavel mellan 2–4 det var mycket varm i huset, drömde med Jesus som var på balkong utestängd och bankande på dörren få komma in för att han hade ingen stans att ta väggen för natten, när jag vaknar inser att dörren är öppen och måste stängas….

 

  • Vad kan man göra på denna fest?Vad ska man göra vid Herrens bön? På andra dagen i årets andra månad finns det en viktig händelse för hela kristendomen. Tillbedjan av det Heliga Barnet i Guds ögon är symboliskt markerat.
    Vad är Herrens beröm
    Herrens Guds feströkning är en gammal fest, hedrad av helighet. Det är viktigt att veta vad som görs vid Herrens möte, om du räknas bland de sanna troende. Men fester har tjänat sin korrekta status i den ortodoxa kyrkan efter många försök. Skriften säger att vid 528 tog en jordbävning många liv i Antiochens land. Efter 13 år bröt en epidemi av pest ut i Konstantinopel och dödade tusentals människor dagligen. Eftersom olyckorna höll en kedja, började frälsningstjänsten att äga rum, särskilt under Herrens minne. Allt ondska har bleknat från bönerna, så kyrkan har tagit upp detta ögonblick över året.
    Nu är alla utmärkelser och ikonen Jungfru Maria, som kallas

 "Så tuktas hjärta" eller "Simeon profetia" Jungfru Maria med Jesus avbildas med sju svärd piercing hennes bröst.
Det är den gudomliga välsignelsen
Festen är också känd som barnets dop Jesus eller ljusdagen, särskilt i de västra länderna, på grund av vanan att välsigna ljusen på denna dag. Det är känt att alla föräldrar som vill överföra sina barn till kristna världar måste observera denna ritual. I den gamla tiden var varje kvinna som födde en bebis snett för att dyka upp i templet och att offra för tack ett par sköldpaddor. Sedan Jesus Kristus kom till världen den 25 december, var precis 40 dagar, den 2 februari, fördes av Hans mor till templet för att bli presenterad för Gud.
Barnet förlossades vanligen genom att två sköldpaddor offrades av sina föräldrar efter köttet, Josef och Maria. Så här passerade den ortodoxa kulten ceremonin där varje kristen mamma tar sitt barn till kyrkan 40 dagar efter födseln. Prästen går ut i kyrkans veranda och efter välsignelsen läser bönerna för rening. Ta sedan barnet i sina armar, gå in i kyrkan och dyrka honom med de heliga ikonerna. Om han är en pojke, tas han också till altaret, till skillnad från de små, som bara dyrkas framför de kungliga dörrarna. Ritualen förvandlas till det faktum att från det ögonblick som barnet tas till kyrkan, ges han till Gud och kommer att ägna sitt liv till tro. Herrens välkomstvanor
Medan de trofasta respekterar Herrens bön, Streneia eller Björnsdagen hålls i folket. Det är nu balansen mellan den kalla och den varma säsongen och kalendern förutsägs. Förfäderna förändrade vädret på det sätt som björnen bete sig, och det kallades Mare eller Martin. Eftersom de var övertygade om att de idag kunde få björnens makt själva, föll folk fett på björnen den 2 februari och praktiserade denna ritual speciellt på barnen.
De som led av skrämmande röktes med päls från björnpäls. För att kunna förutse vädret bör björnens bål ses. Om solen är ute kommer björnen ut och ser sin skugga, skrämmer och kommer tillbaka. Det betyder att vintern förlänger. Om det är grumligt ser björnen inte sin skugga och ligger därmed ute och markerar närheten av våren. Om det är ett vackert väder på Stretnas dag, så kommer det att vara tills St. George.




Fri vers (Prosapoesi) av Jeflea Norma, Diana. VIP
Läst 191 gånger
Publicerad 2019-02-02 18:47



Bookmark and Share

  > Nästa text
< Föregående

Jeflea Norma, Diana.
Jeflea Norma, Diana. VIP