Fyra rader fyra liksidiga
kvadrater i vardera
inga avsteg från symmetrin
bildar lika liksidig kvadrat x sexton
samma tvingande exakta proportioner
vertikalt som horisontellt
inramas av blanksvarta kissnödiga stuprör
droppar ner från tristbrunt taktegel levande?
Nej betongtegeltak tack tak!
Skorstenar exakta avstånd absoluta gehör,
som sig bör, sticker upp mot oblyga molnslöjor
rätta in er i ledet Giv akt! varje avvikelse avvisas
stuprörens inramning lätt synkoperad
Solen har nu nått halvt uppväggs
blottar det mest infama inslaget
ett okänsligt beskuret träd
skär i sköra hjärtköttet
stammen lutar sig 60 grader över asfalten
blir varse sin prekära belägenhet
rätar förläget upp sig
Vertikalt som gäller skriker
synkoperade stuprör i kör
Vilda grenar lyder inte
svärtat trots ritar om skrikgul husfasad
i okänsligt stående plåtbrädor
fräck frackskrudad skata landar
minst knotigt sågade grenen är redo
kröner kaos uppkäftigt en förstulen minut
spretigt sår gör fasansfullt ont i fasad
Blygt kikar Tilo Schoders antinazistiska
50-tals klassiska arkitektur mellan plåtskjulen
- förlåt gårdshusen - i grällt grönt, gult, brunt
Schoders behagligt milda ljusgula fasad dess
rappade böjda balkongers mjuka skärp i grått
symmetri som organism
sitter i svägerskans personligt inredda
lägenhet mot andra sidan
njuter solens morgonhälsning från öst,
kaffet i blygt olivgrön kopp
Coffee i crêmevita bokstäver
som om jag inte visste det
Svagt mönster pollenprickigt fönster
mot öster släpper genom livets strålar
förgyller klarröda accenter designad
kaffekanna polkagrisrandig mjölkbägare
lika klarbärröd och vit kopp på befriande
disproportionerligt fat
”Alfredo espresso”
frodig pelargonia lapar sol
tuktans totala antites.
Käftsmäll
ögon känsliga för grönt har fått sitt