Poeter.se logo icon
Redan medlem?   Logga in




 


särbegåvningar


Hörde ett intressant program på TV den 11 juni 2017. Det handlade om särbegåvningar och hur svårt samhället har att urskilja dem – de udda. De får inga utmaningar i skolan och har tråkigt. Skolan ger ingen näring och de lever ut sin frustration på olika sätt. Som exempel kan nämnas de kan bli högljudda, inbundna elle aggressiva. De får ofta en stämpel som t ex ADHD och Aspbergers.

En mer kreativ gestaltning på intelligens utöver det vanliga kan vara att man bär på en stjärnhimmel över sina axlar. Då är det lätt att känna sig udda och litet på sned och man går gärna i sin egen tankevärld, men man behöver inte vara någon bokstav för det. Varför ska alla överhuvud taget vara som kopior av varandra. Det är direkt farligt att en dominant person leder alla åsnor till stupstocken! Då har vi snart en ny Hitler, Göring eller ve och fasa en ny Trump-en! Dessvärre har dessa personer en skrämmande fallenhet för att utöva påtryckning på hela sin stab av underlydande, manipulativa är de även. Trump-en ljuger dessvärre som en gammal häst travar, twittrar gärna ihjäl sina vedersakare man som kvinna. Journalister världen över behöver aldrig känna sig varken sysslolösa eller uttråkade.

Har en vän vars son har Aspbergers. Han är extremt intelligent och en matematiker som konstruerar speciella datorprogram. Hans matematiska begåvning går genetiskt via min vän och hennes far. Skolan gav sonen aldrig något, han gav istället till sina kompisar. Han är emellertid udda och asocial. Min vän förstår sonen men inte hennes exmake. Hon är själv en främmande fågel med otroligt tålamod och förståelse för det udda, säger rent ut till myndigheter av olika slag om de missköter sina uppdrag. Hon ärvde sin matematiska begåvning från sin far, som var ett matematiskt geni, som importerades av den svenska industrin för just sin specialbegåvning. Han var dock ingen lysande fadersfigur och min vän flydde hemmet, som mycket ung; och har alltid stått på egna ben trots livets olika skiften.

Det nämndes i programmet att flickor sällan fångas upp, det är mest pojkar. Skolan har inga säkra nycklar till hur elever bör testas. Har ett test gjorts, görs det inte om och eleven får ingen rättvis chans att visa sina kunskaper. Det är oftast föräldrar, som upptäcker att deras barn har en specialbegåvning. Först då görs testet om. En lycklig flicka fanns med i studion under programmet och relaterade om sin skolgång i en tre årskurser högre och hennes glädje över att få utmaningar och kunskaper. Det intressanta är att jag förstått att det finns otroligt många människor, som aldrig får en rättvis chans att bli sedda, för de fantastiska möjligheter de bär inom sig och de får inte blomma, känna glädje och ge till andra.

Själv hade jag glädjen att få möjlighet att gå i skola när jag var 4 år, hade fröken som lärare och kunde komma och gå som jag ville, när jag hade spring i benen. Minns då jag var 10 år när fröken skrev ord på svarta tavlan vi skulle läsa, när jag blundar ser jag handen forma de vita strecken en bokstav och därpå två till, jag viftade ivrig med handen ropade svaret, såg handen stanna upp men hon vände sig inte om , utan fortsatte skriva tills ordet var samma.

En nål föll till golvet, så vände sig alla om.. det var då jag kände mig udda..men ser inget märkvärdigt med det idag. skämdes lika mycket när jag gjorde testet hela klassen gjorde – som var den enklaste i världen och testaren trodde jag fuskade? Skämdes så – så kan det också gå!






Fri vers av morgonstjärna VIP
Läst 221 gånger och applåderad av 3 personer
Publicerad 2019-04-29 10:38



Bookmark and Share

  > Nästa text
< Föregående

morgonstjärna
morgonstjärna VIP