Poeter.se logo icon
Redan medlem?   Logga in




 

Överviktigt

DETTA VAR EN av dessa dagar då herr Johansson hade riktigt bråttom. Det var knappt att han hann med sig själv. När han swischade förbi sin spegel i hallen fick han se något förfärligt jättestort: ”En lång man med stor mage, säkert någonstans mellan 9-10 månaden”. Ansiktet var bekant men magen passade inte alls till den övriga kroppen.
”Jag måste bestämt minska mitt midjemått med många millimeter” sa han till sig själv. ”Svårigheten är väl bara att göra rätt från början, det är redan 7:e juni och badstranden bjuder in till besök mycket snart” resonerade herr Johansson för sig själv. Efter några minuters funderande beslöt han sig för att söka de rätta svaren genom att fråga folk som motionerade på Sveriges främsta arena för motion, Eriksdalsbadet i Stockholm. ”De måste veta en hel del” tänkte han.
Sen började utfrågningen. Av en herre fick han veta: ”Du ska se till att Du fryser. Bäst är det vintertid då det är riktigt kallt. Din kropp ökar sin förbränning för att kompensera bristen på varma kläder. Och genom denna ökade förbränning av fett så minskar midjemåttet med många millimeter!”
”Det där lät klokt” tänkte Johansson. ”Men kanske det finns fler sanningar att få tag på?” Strax därpå klev han in i bastun och frågade närmsta granne samma sak: ”Hur kan mitt midjemått minskas?”.
Mannen sa då: ”Gör så här, se till att Du får en sammanhängande lång sömn. Att ligga vaken är inte alls bra för fett-förbränningen. Det är ju när Du sover som kroppen utför sin reparation av kroppen. Och vaknar Du under natten så avbryts bygget”.
”Det där låter genialt, tänk att gå ner i vikt samtidigt som man sover gott. Det var bästa rådet hittills” sa Johansson. ”Nu kommer jag se till att vara trött redan vid 21.30-tiden så att jag kan sova fram till 06.00 utan att vakna däremellan. Sista koppen kaffe blir lunchkoppen!”
På vägen till gym-avdelningen stod två veteraner och diskuterade. Herr Johansson undrade om de också hade några ””sanningar” att dela med sig.
”Javisst har vi det! sa de. Se till att Du varierar din motion. När Du sitter vid ro-maskinen ska Du inte ro i samma tempo 30 minuter i rad utan variera var 5:e minut och öka farten till max under ca 30 sekunder. Då blir det ”fullt pådrag” med förbränningen av fett. Verkmästaren i magen blir förvirrad när Du ökar tempot och för säkerhets skull så mångdubblar han din fettförbränning!”
Herr Johansson blev glad när han fick veta att det inte behövdes göras så stora revolutionerande saker för att få igång fettförbränningen. Bara en liten tempoväxling i 30 sekunder var 5:e minut. Hans mage, som nu befann sig i 10:e månaden skulle snart vara i 2-3:e månaden!”
När Johansson satt på tunnelbanan, på väg hem från badet, så föll alla sanningar ”på plats”. Han mindes sin mor - som ALDRIG hade besökt något gym - som var snyggt smal ända tills hon blev 85 år. Hennes hemlighet var att aldrig äta stora måltider. Hon brukade dela upp lunchen i två lika stora delar och kalla den ena för ”lunch” och den andra delen fick heta ”middag”. På så vis förbrändes lunch-
måltiden lika effektivt som middags-måltiden! ”För det är ju så” - sa hon - ”att man kan påverka midjemåttet upp till 20 % via motionen men upp till 70 % via måltiderna - om nu dessa måltider är lite mindre vanligt”!
Egentligen - tänkte Johansson - så känner nog många människor dessa sanningar, men det gäller ju att tillämpa dem. ALLIHOP!! Dagligen och stundligen.




Prosa (100-ordare) av Bengt Malmsten VIP
Läst 27 gånger och applåderad av 2 personer
Publicerad 2019-06-07 10:06



Bookmark and Share


  ULJO VIP
En promenad varje morgon före frukosten ger resultat.
2019-06-07
  > Nästa text
< Föregående

Bengt Malmsten
Bengt Malmsten VIP