Ett spel med resonanser;
turbopropplanets vänliga båge
genom dopplern
högt över hjässa och nock
i tids- och rumsrelativiteten;
sjungande energier
i knippen
av färger, toner
och sånt man vant sig vid
och inte orkar mista
fast man måste
Det mesta trycker
under horisontens taggiga
törne
Trött på vad jag gjort
Trött på vad jag sagt
Trött på vad jag är
Evolutionen får säga vad den vill
När Anna är på jobbet
är jag glad att vara ensam
men trött på att vara själv
Hade varit bäst att vara tyst,
att inte låtsas om sig;
att leva
i den genomskinliga spegelns
fria passage;
kroppen i neutralläge
Hur mycket jag än försöker styra
och ställa,
blir det ändå bara tecken tecknade
över den väldiga, välvande
väven:
människotecken
stjärntecken
snötäcken
Motoriska centra
och språkcentra
samsas
i talets ackompanjemang
av gestik,
i Bodenmänniskan ensam på gatan i natten,
viftande med armarna
i ett interplanetariskt samtal
med någon i ett litet rum
i Brisbane:
ett sätt att andas
som jag känner igen
just när en tom timmerbil skramlar
upp på Norbäcksvägen
och vänder mig ur diktens
tillblivelse,
men blir en del av diktens
tillblivelse,
och sedan en del av dikten,
som skramlar upp
på Norbäcksvägen
Dagen och kroppen
nöter på varandras konstfärdigt
hopklistrade spån
Inget får förfaras
Glansdagarna går bredsides
i överloppsåren,
där vi gamla ingår i avloppskåren
Alla ska förfäras
Allt ska förfaras
Jag klär mig i andedräkten;
skrämmer mig tom
som en hylsa
i Tommy Guns grusgrop,
svarar ordlöst
på ett hallucinatoriskt tillrop;
låser bläckets black
om tankens fotnot;
brister ut
i kaffe och senförkylningens
brisader,
på rygg
i vindlande tankegångar
där orden skaver av sig bokstäverna
i trånga förhållningssätt
och motsägelsefulla fakta,
på rygg i det dragiga dagsläget,
med ett otydligt tryck
över bröstet;
svårtytt,
men i alla fall i runor
Det rycker
i sovkattens framtassar
mot mitt lår;
en björktrast smattrar förbi:
Hur mycket av detta
balanserar världen?;
både ”detta” och ”världen” som subjekt;
det är valfritt
Överskottet
av tankar, bilder,
rinner ner
över bröstets bad
i vett och väta
Ja, här sover vi oss trötta,
knullar oss kåta,
dricker oss törstiga,
lever oss döda
Jag är urin-vånare här
sedan länge;
går upp två gånger per natt,
eller tre,
med en godartat förstorad
självkänsla
John Cage säger,
i Lecture on Nothing,
att de har grammofonskivor i Texas,
men inte musik,
men grammofonskivor kan användas
för att göra musik
En dikt är bra
först när den sönderfaller
i ord och fonem som bygger andra
dikter;
när saliven rinner runt girigt uttalad
ljudpoesi
(se Henri Chopin; Jaap Blonk; François Dufrêne;
Kurt Schwitters; Raoul Hausmann; Antonin Artaud;
Bernard Heidsieck etc.)
Det färdiga, det klara och tydliga
och avslutade
är en implosion,
en kvävning;
en orm i träskmarkerna;
ett glödande rep i minnet
Bilderna rör sig fritt
genom genomskinliga speglar
Vi ligger länge så här,
katten och jag,
väntar inte på något särskilt;
fläkten från fönstret
lindrar livet,
lite