Poeter.se logo icon
Redan medlem?   Logga in




 

Duett 20 : Rondell 10 : Växlande Förväntan

 

 

Prickig keps : - Vad är det värsta med att det är tio plusgrader under hela januari?

Rutig keps : - Ingen snö!

Prickig keps : - Nja, litegrann på träden i så fall.... fast jag tänkte en mer psykologisk aspekt.

Rutig keps : - Hmm, tio plus är ju bara skönt!

Prickig keps : - Mjo, så kan det tyckas nu - men hur känns det då i februari...?

Rutig keps : - Lika njutbart?!

Prickig keps : - Nix, nej för Hälsingefyr!!! Först blir det givetvis tio MINUS!

Rutig keps : - Mhm, måste det det?

Prickig keps : - Alla gånger! Och då går vi runt och är gruvligt besvikna, för att värmen försvann.

Rutig keps : - Var det det simpla svaret?

Prickig keps : - Javisst, besvikelsen! Eller rentav chocken?! Ehuru vi inte alls hade hunnit vänja oss vid vinter...

Rutig keps : - Om vi får tjugo plus då?

Prickig keps : - Tjugo plus?! Finns inget sånt fenomen i februari här.

Rutig keps : - Snö håller värmen dock.

Prickig keps : - Sluta tjata om snö och sommar och sånt! Nu är det ju närmast vår!

Rutig keps : - Våren är med andra ord det värsta med vintern??

Prickig keps : - Tar du dig ironisk ton nu?!

Rutig keps : - Jag återkastar bara ditt sarkastiska resonemang och din förunderliga frågeställning.

Prickig keps : - Minsann?!

Rutig keps : - Dessutom kan jag gott förstå alla er som blir gladare av att gå från tio minus till tio plus..

Prickig keps : - ..än tvärtom, jo!

Rutig keps : - Inte desto mindre skulle jag föredra ett fokus i linje med : Vad är det bästa med att utstå snöslask under hela mars...?

Prickig keps : - Icke lika komisk gåta!

Rutig keps : - Kanske, men ej heller lika tragisk?

Prickig keps : - På pricken!

Rutig keps : - Nu ska jag ta mig en tur till Grönland, så att lyckan spirar i april....

Prickig keps : - Gott uppslag! Farväl, kamrat!

Rutig keps : - Ajöss på dig också! Tack för den svalkande rundan!

 

 

 

 

 




Övriga genrer (Drama/Dialog) av TrollTörnTrappan VIP
Läst 221 gånger och applåderad av 2 personer
Publicerad 2020-01-22 14:21



Bookmark and Share


  TrollTörnTrappan VIP
Kul att ni (både Katten och Nanna) uppskattar mitt val av karaktärer!! Var på vippen att låta dem vara instrument, t.ex. tvärflöjt & bastuba, som i mina "duett"-dialoger skrivna för bra precis två år sen. Dessutom kändes rutigt & prickigt mer passande för väderprat av insnöad (eller oinsnöad) sort.

Dessa kepsar är säkert smått bekanta med världsklimatets omvälvningar.... men har nog nog med sin vardags gradskillnader som är det enda påtagliga här/där. Alltjämt lever de i sitt 80-tal eller 50-tal - fjärran från globalt krismedvetande (i kan tyckas sin bubbla....

....vari storbränder och superstormar och mass-smittor har utspelat sig alltför ofta även förr - genom historiska sekler - då det inte ens fanns våra moderna medel att söka rädda situationerna - om än ej heller i närheten av medel att sabotera allt).

Så vad som är potentiellt bestående förändringar drivna av mänsklig hybris (eller naturligt onaturliga avvikelser?) lämnar kepsarna åt forskarna och medierna att basunera ut dygnet runt. Eller åt Kina att lösa bäst de (inte) förmår.... Nöjer sig gör åtminstone ena kepsen att filosofera kring förväntan inför stundande vår, dvs upplevelsen må fördunklas av att komma för tidigt...
2020-01-27

  KattenKin
Jag gillar att kepsarna, som rutig och prickig, är allt som beskriver personerna. Inte mycket som skiljer dem åt alltså, och ändå lyckas de missförstå varandra i ett sånt neutralt ämne som vädret. Fast det är inte så neutralt längre, den här månaden visar närmast på nåt katastrofalt. Roligt att den prickiga kepsen använder sig av på pricken också, samt att den rutiga använder sig av uttrycket i linje med. Gillar såna små kuligheter. :)
2020-01-26

  Nanna X
Roligt med de talande kepsarna, och dialogen flyter ju lika fint som om de vore människor ; ) Men kepsar har kanske aldrig hört talas om de globala klimatförändringarna?
2020-01-23
  > Nästa text
< Föregående

TrollTörnTrappan
TrollTörnTrappan VIP