Poeter.se logo icon
Redan medlem?   Logga in




 

Minoritetsspråkens framtid

 

Barnen måste få chansen att läsa sitt eget språk oavsett om språket klassas som minoritetsspråk. Sverige har fått vass kritik när det gäller att utbilda barn som har en av minoritetsspråken som modersmål. Professorn Claudine Brohy från Europarådets expertkommitté berättar i en artikel på sverigesradio.se år 2015 att “Sverige måste ta tag i saken genast då det kan bli försent om ett par år.” Brohy berättar att barnen växer och därför måste barnen få ett brett kunskap om sitt eget språk.

Alla som lever i Sverige och vill lära sig sitt modersmål ska kunna ha tillgång till detta på skolorna. Barnen ska kunna få detta val att välja om dem vill utveckla sitt modersmål inom minoritetsspråken på skolorna. I Sverige har vi en lag som styrker detta angående minoritetsspråk. De nationella minoritetsspråken i Språklagen 8 tyder på att vi ska skydda samt värna om minoritetsspråken.

På sametinget.se skriver man såhär: "Att främja betyder att myndigheter och kommuner bör arbeta aktivt för att stärka och synliggöra språken." I denna artikel ger dem också exempel på hur myndigheter kan göra: " Man kan exponera språken till exempel genom att översätta viss information även om brukaren förstår svenska eller så kan man utbilda personal om minoriteternas ställning och rättigheter enligt lag."

Enligt Östen Dahl i artikeln Spraktidningen.se skriven av Ingela Hofsten år 2011 säger han att ”om ett språk ska kunna överleva behövs bland annat ett levande skriftspråk.” Med det menar han att människorna som talar dessa minoritetsspråk måste utöva sin förmåga och kunskap inom grammatiken och skriftspråket. Östen Dahl berättar också i artikeln att: "Språkforskare inte kan rädda ett språk utan det hela kommer ifrån dem som talar det språket."

Det vi kan konstatera är att för att ett språk ska kunna överleva och utvecklas måste barnen ha tillgång till modersmål inom språket i skolan. Det är dem som är vår framtid och därmed kan föra framåt språken. Genom att exempelvis föra vidare språket sedan i vuxen ålder när dem fått tillräckligt med kunskap om språket i tidigare ålder. Vi kan även se i denna artikel att det finns Språklagar, även gällande minoritetsspråk. Som vi kan följa och komma på olika slags lösningar hur vi ska göra så inte dessa minoritetsspråk dör ut. Språkforskarna kan inte utreda språket och därmed ligger ett stort ansvar på dessa människor som talar en av dessa minoritetsspråk. Det vi även kan se är att myndigheterna samt kommunerna arbetar för lite efter att gynna dessa grupper som talar dessa minoritetsspråken. Bland annat genom att översätta viss information. Ändå om man har brett förståelse inom de svenska språket kan det vara bra med att översätta information då man sprider dessa olika språk vidare.

 

 

 

Copyright: Arnela Arre Kurbegovic

(2020 - 04 - 14)




Fri vers av Arnela
Läst 222 gånger och applåderad av 7 personer
Publicerad 2020-04-14 11:28



Bookmark and Share


  ULJO
Alla har rätt till sitt språk givetvis. Men ska man leva i Sverige är det prio 1 att lära sig det språket. Tyvärr verkar det inte så viktigt hos vissa som kommer till vårt land.
2020-04-14
  > Nästa text
< Föregående

Arnela
Arnela