Poeter.se logo icon
Redan medlem?   Logga in




 

Tolv-i-Topp bland Brädspel-fenomen, Tärningar & Kort

 

 

Förutom familjära Pjäser och Rutor har jag plockat med ingredienser från familjära Tärning- och Kort-spel. Varav merparten utspelade sig för mig/oss vid slutet på förra seklet (men har visat sig vara betydligt äldre än så). Rollspel hann jag dessvärre knappt nosa på, så urvalet här blir tämligen mainstream "middle of the road". Eller skall vi kalla dem de mest avskalade, arketypiska spelen? Vari jag zoomar in på :

 

 

1

SPADER KNEKT

Bland de vanliga spelkorten är nog spaderknekten det jag oftast "identifierat mig med". Särskilt i leken där han bär grön hatt med gulsvarta ärmar - trots att min egen mustasch ingalunda är svart. Sägs motsvara tarot-kortens Riddare i Svärd (kreativt tänkande), även Tvillingarna, fastän övriga knektar också kan funka.

 

2

HÄSTARNA i SCHACK

Med sina tre steg rör de sig åt två håll i samma drag - kan det bli häftigare än så?! Står från början granne med tornen, som de snabbt kan lämna utrymme åt. Genom att hoppa över vilka pjäser somhelst, både egna och eventuellt motståndarens...

 

3

"TÄRNINGARNA" i ORDBOX

Bokstäver av diverse slag har de på sina slumpvisa sidor istället för samma siffror. Extra många tillsammans skakas. Sen får man goda timglas-minuter på sig att "studera dem" närmare. Flera Z, Y och Q är iofs mindre kul om det blir än i andra kontexter. (Alfapet borde jag som poet också ha älskat, men minns varken några spännande kategorier eller fascinerande materia på/kring brädet.)

 

4

LUCKAN i MASTER MIND

Förevigt förknippad med mystik - hur man tills vidare blott kan gissa vilken färgkombination ens spelpartner har fastnat för - som döljer sig bakom den lilla skärmen [jag kanske felaktigt kallar luckan]. Frågandet och svarandet kan ske ljudlöst, med placerandet av pluppar i rad efter rad. De tunnare svarta och vita ger varsin aspekt av bekräftelse. På vilken sida om skärmluckan jag än suttit, har det alltid tyckts omöjligt att tröttna på Master Mind. (Dock gick att bli less på Vem Där? fastän ansiktsdrag är annars är mer intressanta än färgpluppar.)

 

5

GÅ! i MONOPOL

Ruta som får en att andas ut oron för skulder och hösta in nya resurser. Sammanlänkar de dyraste stjärngatorna med det relativt avspända stråket längs gamla stan. Visserligen kan dess välsignelser snabbt ändas efter nästa drag av chans eller allmänning - likaväl som pressa fram ännu fler sedlar under strykjärnets gång.

 

6

KÅK i POKER

Och Chicago osv varianter.. Fastän jag i verkliga livet starkt uppskattar färg/färger och stege/stegar, får nog ändå kåken utgöra vad som känns lagom värdefullast att samla på, med sin kombination av par och triss. Visst ger tre ess och två kungar mest chans att vinna själva utspelet med, men de sex poängen i protokollet uppnår jag ännu hellre via tre damer och två knektar.

 

7

PROTOKOLLET i YATZY

Gillar att man helst skall komplettera samtliga sorters utfall - fundera successivt över vilket man bör satsa på denna rundan, eller i värsta fall stryka. En smula mer kontroll än i många tärningsspel - även fast ingen yatzy i världen lär kunna frammanas (om inte gudarna vill). Sympatiskt att högsta värdet kan nås via alla sorters tärningsögon, såvitt de synkas.

 

8

+4 i UNO

Också ett kortspel med sina egna varianter och tillägg.... Nästa spelare måste dra närmare en handfull extra kort, som hen på nytt får svårt att bli av med. Visuellt förenas de fyra vanliga färgerna mot svart bakgrund, en smått magisk känsla.

 

9

SPETSARNA i KINA-SCHACK

Dit varje kulör måste få in en av sina vackra glaskulor, genom att hoppa över en jäkla massa kulor på vägen... Om så man än förfogar över en, två eller tre kulörer bland de sex, hägrar ens motsatta spets(ar) där i fjärran. Tänk om ordinärt schack hade haft avsmalnande brädformer...

 

10

BRICKORNA i MEMORY

Vilka motiv de än må ruva på.. alltid lika fantastisk övning för minnet!! Att veta var man vände på vad - medan NÄR skulle ha blivit ytterligare en dimension, kanske alltför svår?? Bilderna på brickorna kunde säkert motiverat en egen tolv-i-topp - om en sådan icke blivit alltför ojämförbar med andras minnen - oändligt personlig.

 

11

JOKRARNA i CANASTA

Plötsligt får dessa narrar vara med, inte blott från en kortlek utan från bägge lekarna = fyra jokrar. Superavancerat för vuxna människor, som jag minns de långa kolumnerna av rullgardiner.

 

12

MÅLPUNKTEN i FIA

Varsin smal gång leder in till centrum, dit de fyra spelarna strävar, men ständigt knuffas tillbaka till respektive bo.

 

 

 

 

 

 

 

 




Övriga genrer (Kåseri) av TrollTörnTrappan VIP
Läst 150 gånger och applåderad av 2 personer
Publicerad 2020-08-09 23:44



Bookmark and Share


  Gunwale VIP
Väl valda delar av/företeelser från/ spelvärlden! säger jag trots att jag inte är bekant med vare sig Othello, ordbox eller Canasta. (Men rhummy spelade jag med släkten i många år) . ”Rhummykortleken” bestod med tiden av ett tiotal olika kortlekar samt jokrar från ännu fler lekar. Korthögen förvarades i en påse lite huller om buller, den osade ohälsosamt av gammal härsknad handbalsam och - vad mer?
”Lucka” i Master mind trodde jag först betydde det tomrum man kan ha som extra-färg om man vill göra det lite svårare. Hål eller lucka. Jag minns också med fasa de gånger man råkat sätta upp fel pinnar - vilken skam! En gång löste jag kombinationen på andra raden (ren slump eller telepati) - det fick ju fotograferas, förstås!
Försöker se hur vanligt schack skulle gå till på ett bräde format som Kina-schacket (eller ”Skina-tjacket” som morfar sa) - det blev bara kaos ...
Ofta slutar Fia med att alla går fram och tillbaka i den där sista fredade gången i jakt på rätt antal prickar på tärningen för att kunna stanna vid slutmålet utan att studsa tillbaka. Lite trist slut, man borde få gå in utan att komma ”exakt” in ...
2020-08-16

  TrollTörnTrappan VIP
Ahaha, säkert mer tillfredsställande att tillverka egna pjäser än att söka sönderplocka dem!?!

Tolvsidig [dodekaedrisk] tärning skaffade jag faktiskt en 2003, men har aldrig använts till något spel. Däremot slog jag tusentals omgångar med T12, vari jag ville få reda på vilka vänner/kontakter som skulle visa sig livsviktigast...

Trodde då att "andarna" kunde delge sådan kunskap - om man tänkte tillräckligt intensivt på personerna. De tilldelades varsitt nummer av mig, och sedan ett streck för varje gång T12 visade respektives nummer.

- Om inte annat en spännande fantasi-tävling?! Som borde ha gjort ihop med någon [träffade trots allt många fler potentiella vänner då än nu].

2020-08-10

  Nanna X
Pillat sönder spelpjäser har jag aldrig gjort, däremot slarvat bort dem och tillverkat nya. Mina barn och jag tillverkade ett eget Cluedo för några år sedan, med fantasifulla spelpjäser av korkar. Roligt att Master Mind och strykjärnet i Monopol fick vara med på listan. Själv saknar jag Professor Plommon från Cluedo och den tolvsidiga tärningen (T12) från Drakborgen.
2020-08-10

  TrollTörnTrappan VIP
Ytterligare material är MURGÅNGARNA i LABYRINTH. Somliga fastlimmade på spelbrädet, andra skjutbara via brickorna in & ut.... Långt ifrån mitt favoritspel; emellertid dess enkla byggstenar kunde ha blivit något.... Förmodligen inträdde spelet försent - då mina kamrater skapade helt andra labyrinter av snarast rollspelskaraktär.

[icke att förväxlas med det flippermässiga spelet, där man vinklar brädet för att framdriva kulan med lämplig precision - även om det var roligare.]
2020-08-10

  TrollTörnTrappan VIP
Bonus : Brickorna i OTHELLO ..varsin svart och vit sida i all enkelhet som de har, var det skönaste dock att upptäcka den minimala magneten som återfinns inuti brickorna - när man var rastlös nog att pilla upp de platta, runda plasthöljena..
2020-08-10
  > Nästa text
< Föregående

TrollTörnTrappan
TrollTörnTrappan VIP