Poeter.se logo icon
Redan medlem?   Logga in




 
Folk klagar på att det blir dyrare och dyrare... men inte över orsakerna...


Varför all service blir dyrare...

Jag kommer ihåg när ett busskort eller som det kallades i stockholm där den gällde allt på SL... "50-kortet" ... kostade just 50 kr...

Detta var många år sedan...
Sedan har ju priserna gått upp...
Det är naturligt.. Inflation med mera...
Men... varför jag skriver...

Det finns en stor fet ful elefant i rummet som ingen vågar? eller får? tala om ?
Efter att vi lurades in i EU med fagra löften o mutresor för ansvariga...
Kom något som kalla så fint "Anbudssystemet", det var för "fri konkurrens" inom hela EU... jo... fina ord för en ren slakt av välfärd och trygghet.

Anbudssystemet innebär att all offentlig upphandling måste ske via anbudsförfarande.. I teorin ska det vara rättvist och lika för alla men det har en massa fula baksidor...
Som ett bra exempel är Linjetrafiken i våra städer, Det lades på Länstrafikbolag att sköta, det innebar att de är ansvariga, trafikhuvudman, för kommunikationer inom länen såsom buss, pendeltåg, spårvägar och liknande. Det hette att konkurrensen skulle öka effektivitet och sänka kostnaderna. Så istället för att själva ansvara och driva trafiken, läggs det ut på entrepenad med jämna intervall.
Detta gör att företag tvingas tänka mer kortsiktigt, bara över anbudsperioden, för det finns ingen garanti att de får fortsatt förtroende.
I första omgången i början av 1990-talet strök alla kommunala bolag med.. blev utraderade mer eller mindre av konkurrenter som la lägre anbud och vann trafikuppdrag. Det innebar en massiv förlust för samhället i form av förlorade investeringar i lokaler, fordon och kompetenser.
De nya företagen ville anställa förarna med ingångslön "eftersom De bytte jobb", så förarna skulle betala anbuden med sin löneutveckling.. som också har försämrats radikalt.
När de kommunala bolagen dött efter slakten kom nästa våg av anbud.
Nu kom mer företag som med flit la skambud som de inte kunde hålla men då fanns inte samma skyddsnät kvar heller för samhället.

Sedan kom nästa fas... de mindre bolagen som inte hade egen verksamhet att falla tillbaka på blev uppköpta eller tvingade att gå samman för att överleva.

Flertalet blev ett fåtal .... jämför med bilindustrin flygplans- och lastbilstillverkare ... hur många finns det idag jämfört med för tjugo år sedan?
Det sker en smygmonopolisering eller det fina ordet oligopol... ett fåtal stora som kontrollerar allt...
När reklamradion kom skulle det vara lokala kanaler med lokal anknytning för att skapa flerfald.. det höll inte länge heller.. under ett val hade till och med de stora drakarna mage att ta parti i politiken och bräka högt om hur hotat det fria ordet var.. alltså ifall de inte fick bestämma vad som är det fria ordet.
En efter en köptes de lokala stationerna upp ute i landet... det enda lokala är reklam och väder som lite fiffigt ska "vara lokalt" medan resten sitter i en central studio och spelar samma 5 dubbel CD tills det går hål i dem.. innan de kan bytas ut. Massmedia är lika lite fritt idag. Därför kontrolleras information och åsikter ännu hårdare idag och allt som inte passar ägarna ..försvinner i bruset eller tystas ner..

Nå tillbaka till busstrafiken eftersom jag har decenier av erfarenhet därifrån.
Jag har efterlyst men fortfarande inte fått se kostnaderna för slöseriet med infrastrukturer och resurser pga anbuden och deras utfall.
Enligt anbuden ska det vara en viss "standard och kvalitet" på fordonen, självklart ska det vara tipp topp och sprillans nytt.
De gamla fordonen tas i en del fall över som reservfordon eller säljs vidare till andra länder med "sämre kvalitetskrav"...
De nya fordonen har garanti oftast ett eller ett par år och då gör inte företagen själva så mycket och de måste ha en verkstad med minimi personal och varje gång ett nytt företag kommer måste det rekryteras för en del tröttnar och söker sig till andra företag.
Sedan så kör ju inget bolag trafik för sin goda viljas skull... det ska gå med vinst... och hur den ekvationen ska gå ihop fattar inte jag...
Det hela bekostas genom att Länstrafikbolagen betalar bolagen x antal kronor för att bedriva viss trafik.
Av dessa pengar ska en del gå till fordon, lokaler och personal... OCH VINST... varför annars driva ett företag???
så.. för att vinna anbudet måste man lägga sig lågt.. så man inte missar uppdraget... så.. hur gör man.. minsta möjliga utlägg där det inte behövs.. försöka hålla lönerna nere "det finns ju inte utrymme enligt branschen", minsta möjliga underhåll och så få fordon som möjligt... så långa pass som möjligt på så få förare som möjligt...
Så... vartifrån kommer pengarna till verksamheten?
Via biljetter/taxor och skattemedel...
och betalar jag skatt för att ett privat bolag ska stoppa mina skattepengar i sina egna fickor??? HELL NO!!
Så det är ett avancerat skalbolagsförfarande... sedan får vi förare betala med hälsa och liv när klimatet i samhället hårdnar och fordon/arbetspass sliter ut oss både psykiskt och fysiskt.

så nästa gång du tycker att bussbiljetten eller kortet är dyrt... det är anbudssytemet och alla dessa parasiter som suger ut våra resurser ur samhället...
Viss de ger jobb .. men vad är det för trygghet att tvingas stå med mössan i hand efter ett par år och hoppas få sitt jobb tillbaka hos en ny husse.. LAS skyddar oss til en viss gräns men även det försöks nu underminera.. anställningstrygghet är ett vackert ord och en utopi.
Jag anser att pengarna ska in i systemet och användas för det syfte det var menat.. inte privata vinster...
lång rant men... ta det eller skit i det.. men kom inte fan o gnäll om du plankar och får böter för att du tycker biljetten var för dyr...




Övriga genrer (Pastisch/Hommage) av Nikolai Jungsin VIP
Läst 363 gånger och applåderad av 1 personer
Publicerad 2020-09-07 17:06



Bookmark and Share


  Öknens Ros VIP
Deprimerande läsning, det går utför i samhället.
2020-09-08

  Larz Gustafsson VIP
EU är av ondo.
Liberalismen och kapitalismen likaså.
Det är uppenbart att socialdemokratin liksom Vänsterpartiet ställer sig bakom allt detta.
2020-09-07
  > Nästa text
< Föregående

Nikolai Jungsin
Nikolai Jungsin VIP