Nu när allt är samlat
behöver jag det inte
Åren står tätt omkring mig,
som ruggar av sjögräs
runt en gammelgädda;
bevisen på existens
talar i mun på varandra
och flackar med blicken;
trängs
utan coronamellanrum;
som rudor med sina öppna munnar
Erfarenheter i minnescentra
och täta tecken
sköljer av mig
som livet av den som går i havet;
som stillasittardammet
av den som träder in i stormen
Mitt skelett är en fågel
som kastar sin skugga över havsvidden,
eller en krabba
som kryper i bottenslammet
Väta och kyla
är terminalförnimmelser
Det är storknande svårt
att andas i motvind över fjället,
och lungorna rymmer bara en viss volym
havsvatten
Slutstrofen är ett blekt återsken
över horisonten
och ett gurglande ljud
Brian Eno
har en studio med glasgolv
över en bäck i Bath
Hans smekande ”Kazakhstan”
byggde ett läketempel
av glas och ljus
i min tidigaste ryggbrytarkonvalescens
tidlösa morfinarier
Idag svävar jag viktlös
genom min retreat
i Enos glimrande virtualitet
med allting sjunkande undan
i höstmörker
därnere
bakom mig,
med urgrunden undanvikt,
såsom det nymanglade linnelakanet
viks åt sidan,
viks ihop
av tjänstekvinnan, oklanderlig
i vitt och förklä
på Strindbergs sista Drottninggatetid
och det bästa man kan utbe
är bortblåsthet, förtunning,
en vida flykt
långt bortom eget,
utom syn- och hörhåll för sig själv,
utan individualitet,
utan kropp och perception,
i Absentia animis ”varken varken eller eller”;
i det som inte ens är inget