En högintressant framställning av tre kvinnors liv som
galna på Beckombergas sjukhus:
Agnes von Krusenstjerna 1894 - 1940, författare,
Sigrid Hjertén 1885 - 1948 målare och
Nelly Sachs 1891 - 1970 tysk-svensk författare
av judiskt ursprung.
Analyserna är mycket djupa och ingående
och serveras oss i form av fallberättelser,
såsom Freud hade för vana att föra journal.
En tanke hos mig känns nu som mer angelägen
än alla andra jag fått av läsningen och den kan
gärna ställas bredvid min föregående text om
försvarstalet av kvinnans krav på respekt för
sin kropp, sexualitet och mänsklig värdighet.
Det tycks mig som om kvinnans själsliga trångboddhet -
i jämförelse med mannens rika möjligheter att
breda ut sig - endast med "galenskapens" hjälp kan
bryta sig ut på riktigt och ge fan i allt vad
anpassning heter.
Framför allt är det den "farliga kvinnliga
sexualiteten" som här vägrar att låsa in sig
i diverse smink, erotiska beklädnader och kontroll
av allsköns känslor, fantasier och utlevelser.
Kvinnan får vara både naken och hungrig efter
kuk och säd. Hon får skratta och få orgasm
samtidigt med läppstiftet utslätat över hela ansiktet.
Om läppstiftet öht använts....Och galenskapen
tillåter henne att mitt uppe i det sexuella utlevandet
fortsätta vara klok, intellektuell och vitsig.
Är det kanske rent av så att kvinnlig galenskap
gör om kvinnan till "man"...när han ses som friskast
( = mest potent ), dvs en vild kvinnokarl som får och
ska skryta om alla belägringar han gjort. Naturligtvis
på ett sätt som går att skratta åt och bli avundsjuk på,
på samma gång.
Manlig galenskap krymper honom till en (
sexuell ) odugling ? En intellektualiserande
idiot ? Med megalomana, religiösa
grubblerier ? En "missförstådd storhet" ?
En "störtad, förvriden gud" ? En "kärring" ?
Kvinnlig dito släpper lös alla ston ? Hon
"tar för sig" av alla sina mänskliga
rikedomar, resurser och törs vara
en identitet ? Ett med sig själv ?
Är galenskap det att bli det andra könet ?
"Vi vantrivs i kulturen" ( Freud, skriven 1929,
publicerad först i Tyskland 1930 ).