En god gärning! Poff!
Skjuten i sank.
Min bror hade haft covid19symtom i minst 48 timmar. Han är 65 år. I lördags 28/11 behövde han komma till provtagning. Han har ingen dator eller mobilt bankid. Faktum är ju att många äldre varken har det ena eller det andra. Men samhället av idag tar inte hänsyn till de äldre.
Jag har bankid och gick därför in på 1177 och lyckades boka en tid för provtagning på lördagen. Jag angav hans personnummer, symtom, hans telefonnummer hem samt mobilnummer. Han fick en tid samma dag 12.35. Och jag fick en bekräftelse på detta.
Vi förberedde oss att åka dit. En kvart innan ringer en sjuksköterska till min bror och säger att han tyvärr inte får testas då det är hans syster som bokat besöket. Han uppmanades att kontakta sin vårdcentral, som ska avgöra om provtagning ska ske. Den var stängd på helgen. Akuten kändes inte som ett alternativ. Inte ambulans heller.
Som anhörig trodde jag att min bokning var ok eftersom jag fick en bekräftelse där min brors personuppgifter stod. Det föreföll rimligt att man skulle kunna boka tid för provtagning för anhöriga som själva på grund av andra sjukdomar eller avsaknad av egen dator inte själva kan göra det.
Tre dagars väntetid på provtagning kan betyda liv eller död om man har snabb utveckling av covid19. Sammantaget känns inte detta förfarande som seriöst. Människor uppmanas att testa sig vid symtom på covid19. Men får alltså inte göra det på grund av att en anhörig hjälpt till att beställa tid för testning. Och dessutom fått bekräftelse på tid som den ska ske.
Idag är det måndag. Han är sämre. Hans vårdcentral har bokat ett test på onsdag.