Poeter.se logo icon
Redan medlem?   Logga in




 

Jag plockar fram min mors bibel och

Jag plockar fram min mors bibel (naturligtvis ett arvegods) och vad kan jag läsa där? Jo Joh. 1 kap. 1 vers I begynnelsen var Ordet, och Ordet var hos Gud , och Ordet var Gud. 2. Detta var i begynnelsen hos Gud. 3. Genom det har allt blivit till, och utan det har intet blivit till som är till

I tider som dessa då tillvaron tycks översvämmad av pratmakare och självutnämnda experter på just prat tar väl gemene man inte så allvarligt på ovan bibelställe tagit ur Evangelium enligt Johannes 1 Kap verserna 1-3.
Men ju djupare och mer jag tänker på detta bibelställe desto djupare och mer insiktsfullt har det kommit att framstå i mina ögon och öron. Det krävs endast lite eftertanke och öppet nyfiket sinnelag i dessa avkristningens era.
Nu skall i sanningens namn jag bekänna att jag har efter mycket grubblande kommit fram till att vid direkt fråga skulle jag beteckna mig som ateist med tillägget att var och en får bli salig på sin tro. Och religionsfriheten måste vara absolut. Men jag tar starkt avstånd från respektlösa kränkande beteenden. Friheten att ha en tro måste också ha en andra sida. Dvs att avstå att ha en gudstro. Eller som Voltaire lär ha skrivit för länge sedan. Jag delar inte din åsikt. Men jag är beredd gå i döden för din rätt att uttrycka den. Einstein sa GUD spelar inte tärning. Men tyvärr verkar senaste rönen inom kvantfysiken tyda på att det är just det han gör om hen nu finns




Övriga genrer (Kåseri) av Sören Turesson VIP
Läst 168 gånger och applåderad av 2 personer
Publicerad 2020-12-01 22:28



Bookmark and Share


    ej medlem längre
Intressant text. Bibelstället du valde har fått många att se Jesus som Gud, men han har (precis som vi människor) ett gudomligt ursprung - skapad av Gud.
2020-12-02

  Niliboy
Varför är du så långrandig, orkar någon läsa din viktiga information å särskilt om Bibeln som jag tycker är en viktig bok. Läs gärna mina senaste!
2020-12-01
  > Nästa text
< Föregående

Sören Turesson
Sören Turesson VIP