I morse läste jag en bra (enligt min åsikt) krönika av DN:s Rysslandskorrespondent. Några citat: "Att inte tala med barn om klimatförändringen är att försöka dra ner dem på samma nivå av förnekelse som vi själva och våra beslutsfattare så länge befunnit oss på."
"Den generation som velar och sölar, betraktar sin livsstil och konsumtion som helig och i åratal har stoppat huvudet i sanden är vuxengenerationen. Den stora skillnaden mellan vår generation och Greta Thunbergs är att den senare tror att det går att göra något åt saken."
Sen vände jag blad och möttes av en dubbelsidig annons för vatten på flaska. Produkten marknadsfördes med ord som "klimatneutral", "vegansk"(!), och "fossilfritt levererad".
Att få DN att upphöra, eller åtminstone vara mer restriktiva, med annonser är dödfött; jag har försökt. Svaret är att utan annonsintäkter blir det ingen tidning alls.
Så vad göra? Använda sin sk konsumentmakt. Ingenting tvingar en att köpa de produkter som man gör reklam för. Somliga produkter är lättare att avstå från en andra. Veganskt flaskvatten? Efterfrågan borde vara nära noll i ett land som Sverige, som, än så länge, har tillräckligt med rent vatten som kommer ur kranen. Några dunkar kranvatten i reserv kan vara bra att ha hemma. Och en mindre behållare så man kan ta med vatten när man går hemifrån. Garanterat "veganskt" vatten ur kranen.
Det är inte annonserna som är problemet, utan att vi konsumenter inte klarar av att avstå från att köpa sånt vi inte efterfrågar och inte behöver. Men det är ingen naturlag; vi kan bli bättre konsumenter, och bättre medborgare.
Om företagen är så dumma att dom betalar dyrt för reklam för en produkt som nästan ingen köper så må det väl vara hänt. Om det i sin tur leder till att vi får en tidning med fler intressanta artiklar att läsa.