Dödad eller misshandlad av migranter som attackerar TIRPrövningen av rumänska förare i Frankrike. Dödad eller misshandlad av migranter som attackerar TIR, i vetskap om att de är skyddade av lag Sedan i måndags presenterar vi i en ny PRO TV News -kampanj för dig hur de internationella kanalerna för migranthandel fungerar, ett fenomen som tar fart på kontinenten. Du kommer att ta reda på från Rares Nastase hur nätverken fungerar, flyktingarnas väg och, viktigast av allt - vad är sambandet med Rumänien, eftersom det är många rumäner inblandade eller offer i detta fenomen.
Det finns många förbindelser mellan Frankrike och Rumänien, men de två staterna har ytterligare två punkter gemensamt i flera år: Rumänien finns på en internationell karta över illegal migration, och Frankrike är en av de destinationer dit migranter som passerar genom vårt land vill nå. På fransmännen hittade jag några av flyktingarna som vid ett tillfälle passerade hemligt genom Rumänien.
Rumänien blir en alltmer het plats, av stort intresse för migranter från Mellanöstern på väg till Västeuropa, men en andra koppling skulle vara att vårt land har ett stort antal förare i Frankrike.
En fjärdedel av EU: s lastbilschaufförer är rumäner De är rumäner och representerar nästan en fjärdedel av antalet förare som kör på Europas vägar. Frankrike är ett av de länder i unionen med högst biltrafik. Med nästan 12 000 kilometer motorväg är den den tredje i Europa och den åttonde i världen i rankningen av vägnät. Den korsas årligen av över 460 miljoner lastbilar med varor, det vill säga inte mindre än 359 miljarder ton produkter, transporterade i lastbilar som drivs av många rumäner. De franska myndigheterna verkar överväldigade av situationen, och staten har blivit ett paradis för migranter som vill nå Storbritannien. Under de senaste 5 åren har lastbilarna inte bara transporterat gods, och vägnäten fördubblats av andra nät, olagliga men mycket lönsamma. År 2021 är striderna i Dunkerque och Calais i form av permanenta attacker mot lastbilar. En rumänsk förare, på en lastbil med Suceava -nummer, misshandlades när han försökte ta bort de oinbjudna gästerna, nära lastbilen. Scenen utspelar sig på natten, nära ingången till hamnen i Calais. Skotten av migranter är ett gissel som sprider sig mer och mer i Frankrike. Många av dessa rumänska förare blir offer - de blir slagna, huggna och jagade av migranter som på något sätt vill komma från Frankrike, vidare, till Storbritannien. Migranter försöker komma till Storbritannien Han hoppas att engelsmännen, som inte längre är i unionen, lättare kommer att få asyl och integreras. Alla förare har på egen hand lärt sig att om de försöker stoppa migranter när deras släpvagnar invaderar dem riskerar de sina liv. Leonard är från Republiken Moldavien, men har bosatt sig i Iasi i flera år och arbetar för ett rumänskt företag i staden. Han skickas varje vecka för att göra rutten mellan Frankrike och Storbritannien, runt Calais. Han har inga fingrar på händerna varje gång migranter gick ombord på honom, genom offentliga eller privata parkeringsplatser från fransmännen, även om han stannade bara på platser som teoretiskt sett var säkra, inte vid sidan av vägen. Han hittade några av dem i tid, men med några av flyktingarna kom han, utan att veta att han gömde dem med last, till den fransk-brittiska tullen, där gränspolisen hittade dem. Leonard filmade de situationer han gick igenom och förklarade riskerna för förare när han passerade hamnen i Calais och Dunkerque. Han minns ett verkligt dramatiskt ögonblick, när han höll på att dödas av en av migranterna som han inte tillät att kliva in i sin lastbil.
Tidigare i år dödades en ung rumänsk förare bakom en lastbil på en allmän parkeringsplats några hundra kilometer från Paris. Leonard säger att han hade fel eftersom han hade ett bråk på natten med dem som försökte gå under jorden. Migranter vet att förare inte kan försvara sig Varje förare är på egen hand och det finns få lösningar när en sådan incident inträffar. Om de gör rättvisa utreds de, eftersom mänskliga rättigheter åberopas, och ingen får slå en migrant, även om han vill komma in i lastbilen oavsiktligt. Och alla flyktingar vet att lagligt kommer ingen förare att attackera dem, så han vågar kliva på lastbilen i tunga fordon. Leonard har arbetat med lastbilen i 6 år i samhället. För honom och tiotusentals andra rumänska förare är kampen om migranter för att nå England en prövning varje gång de korsar Engelska kanalen. Rutten Calais - Dover används i stor utsträckning av handlare av illegala invandrare. För rumänska förare är det en kontinuerlig slalom, bland gränssituationer och våldsamma attacker, men också möjligheten att riskera sin frihet, för dem som går med på att bli adopterade i nätverken för flyktingar.
Övriga genrer
av
Jeflea Norma, Diana.
Läst 144 gånger och applåderad av 1 personer Publicerad 2021-09-13 19:30
|
Nästa text
Föregående Jeflea Norma, Diana.
Senast publicerade
Angående dödläget i Vårdförbundet kl:16/63 000 medlemmar Det vardagliga ägget kommer att vara vitt. En Bukett av Sånger och Minnen. Jag jämför länderna det med frukterna på Lidelmarknaden. Jag har legitim rädsla för invasion. VAD GÖMMS I BUGEGI-BERGEN? Gotland: Skarp läge med stridsflyg. **Embrace the Light Within**Eng. & sv. Se alla |