Julie på besök i något de döpt till skola.
alltid skönast. Slippa. Ångest. En ovan sådan. Styrkan som de behöver bevisa. Julie förstod och förstod inte. Vara så identifierad med sitt jobb att ej tillät sig ruttna. Inte våga tala om det. Deras analyser av situationer de aldrig får tillräcklig insyn i. Inte tillräckligt för att göda deras psykologiska hemmasnickrade teorier. överbeskydd när bilden av en familj stannar där. Korta ögonblicksbeteenden hos en orolig förälder. har hon problem med minne, koncentration ? neej. Är svaret. Lite trött då tänker Julie. På väg till någon slags utmattning på sin höjd. Hur sover hon ? hur pedagogen försöker stärka genom beröm. Hur Julie anar att den autistiska pojken inte bryr sig så mycket om att förklara det dubbla i tillvaron när sorgen inte får utrymme. skolkuratorn ritade med flickan jag har framför mig. Ett skydd en vrå skild från verklighet ? Flickan säger till mig att hon aldrig brukar gråta så mycket som hon gör nu. Hos mig. hur närma sig det? Är det läskigt ? Är vi för allvarliga? Kan man vara glad och längst längst in mycket mycket ledsen ? kramar henne. Skrattar till i slutet. Normaliserar. Ger hopp. men Julie kan inte prata om sin verklighet med de andra i rummet. Orden vill inte ut. Alarmsystemet har tagit överhanden. hon hittar inte in. Inte ut. Är på en ovan plats i en ny slags värld. Öar av trygghet existerar bakom uppvisningar och prov. Vilka är dem och jag egentligen tänker Julie. Julie packar ihop sig. Tar en paus denna helg. Sjukskriver sig en dag. Låter själen veckla ut sig i det där lilla lilla rummet hon ställt in den stora sköna soffan. Katten är där Julie är. Följer henne i spåren.
Bunden vers
av
smultronbergen
Läst 109 gånger och applåderad av 1 personer Publicerad 2021-10-08 00:01
|
Nästa text
Föregående smultronbergen |