Poeter.se logo icon
Redan medlem?   Logga in




 
per definition och humormoral sägs det att individen: talar som en papegoja


Funktionell analfabetism bland poeter när kritiker vaknar.

Funktionell analfabetism är ett stort trauma för Sverige nuförtiden socialt och litterärt liv och för att ytterligare accentuera funktionsnedsättningen har en lag utarbetats som man inte kan komplettera med bilder eller tecknade serier för att framhäva sitt ämne där i engelska skolan är ett stort diskussionsämne...en bild säger mer än 1000 ord sedan grotthieroglyfernas tid.

Funktionell analfabetism är ett begrepp som syftar på människor som kan läsa men inte förstår vad de har läst.

Specifikt kan en person reproducera en text verbalt eller skriftligt, men förstår den inte tillräckligt för att använda den som en resurs för framgången av en handling eller i utförandet.

Hur känner man igen en funktionellt analfabet person?

En av de mest uppenbara nackdelarna för en funktionellt analfabet person är oförmågan att acceptera denna status Funktionellt analfabeter finns bland oss, de är inte isolerade i färgglada byar, bortglömda av tid och infrastruktur.

Funktionellt analfabeter arbetar i stadsförvaltningar, i multinationella företag eller är små privata företagare.

De är närvarande och aktiva på Facebook, Insta eller Tinder.

Det är fullt av funktionellt analfabeter runt omkring oss, vi har alla känt många av dem, i familjen, i skolan, på gymnasiet eller högskolan, på landet, i stadsdelar, på semestern eller på TV.

Vissa slet sönder vårt golv, andra viftade med håret, några kollade våra biljetter och andra ledde vårt land, som en del av parlamentet eller regeringen.

Den vanliga definitionen av funktionell analfabetism är oförmågan att förstå idén om en berättelse.

Jag menar, det är när man läser en tidningsartikel och man inte förstår vad författaren säger.

Skillnaden mellan en analfabet och en funktionell analfabet är alltså att analfabeten inte kan bokstäverna.

Likheten är att ingen förstår nästan något av teckenserien i ett stycke som detta, även om den funktionella analfabeten kan läsa den, respektive kan uttala de ljud som är relaterade till stavelserna i texten.

Det faktiska innehållet i idéer i en text är otillgängligt för båda kategorierna av analfabeter.

Beroende på deras förmåga att förstå och uttrycka logiska begrepp, kan människor inramas på flera nivåer av kognitiva prestationer.

Nivå 1, den lägsta, representeras av analfabeter, alltså de som inte kan läsa. Det finns tillräckligt med informationskällor för dem idag (radio och TV, för för youtube behöver de fortfarande kunna bokstäverna) men direkt tillgång till information är praktiskt taget omöjlig för dem.

Analfabeter förknippas med kulturella funktionshinder.

Nivå 2 är vad vi konventionellt kallar funktionellt analfabeter.

De kan läsa, ibland kan de memorera och återge det de har läst, men de förstår inte innehållet i idéer i texten.

Nivå 3 är fortfarande funktionellt analfabeter men förklädda i en fin nyans. Det finns de som förstår idéerna i texten men som inte kan korrelera dem med tidigare erfarenheter eller med nuvarande liv.

Sålunda kan idéernas innehåll, även om det är teoretiskt uppfattat, inte användas som en resurs i ett framtida företag.

Nivå 4, där funktionellt analfabeter inte längre ingår, innehåller individer som inte klarar av att formulera sina egna idéer, men lyckas grundligt bemästra andras (mentorer, lärare eller politiker) idéer.

Nivå 5, snarare en underkategori till nivå 4, representerar de som trots att de utvecklar sina egna idéer inte kan uttrycka dem.

De kan också kallas funktionellt kreativa analfabeter.

Nivå 6, de andra, de smarta, världens grädde eller vad vi nu vill kalla dem.

Det är de som kan läsa, förstå idéerna i en text (eller någon annan form av informationsinnehåll), kan reproducera eller korrelera dem med det verkliga livet.

Dessutom utvecklar de sina egna idéer och kan uttrycka och argumentera för dem.

Det är inte klart var korrigeringslinjen för funktionell analfabetism dras eller om någon linje behöver dras.

Men det är säkert att funktionellt analfabeter är offer för de nationella utbildningssystemens ineffektivitet.

Det är de som inte förstod mötena, när det gällde multiplikationer.

Vid mognad blir de en högre social kostnad för samhället än en utbildad medborgare.

Men de kan fungera i små samhällen med få sociala regler.

De kan lära sig ett yrke, som att köra bil, bilda familj och låna pengar från en bank. De är inga dåliga människor, de är bara några av dem man måste förklara många gånger för att förstå.

De är därför svåra att anpassa sig till, svåra att hantera, är främmande för teknik och kräver mänsklig hjälp i alla företag.




Fri vers (Prosapoesi) av Jeflea Norma, Diana. VIP
Läst 134 gånger och applåderad av 4 personer
Publicerad 2022-01-27 07:34



Bookmark and Share

  > Nästa text
< Föregående

Jeflea Norma, Diana.
Jeflea Norma, Diana. VIP