Poeter.se logo icon
Redan medlem?   Logga in




 


Foto från eget album


Tala och tänka i rubrikform?

 

På gymnasieskolans handelsprogram ingår i ämnet Försäljning och Service information om EFI-analysen. Oavsett om du är säljare av varor eller tjänster så hjälper en EFI-analys dig att lyfta fram det som är av värde för kunden.

För att kunna jämföra vår produkt med konkurrenternas och lyfta fram dina unika produktfördelar gäller: produktens Egenskaper, vilka Fördelar dessa har och vad dessa Innebär för kunden i vardagen.

En produkts egenskap kan till exempel vara: Teknisk, (80% bomull 20% polyester) psykologisk fördel: slitstyrka och känsla. Finansiell innebörd: Betalningsvillkor och försäkringar. Fördelen och Innebörden/Nyttan ska alltid ses och lyftas fram utifrån kundens perspektiv.

Eftersom de flesta varor idag är sammankopplade med tjänster är det viktigt att se dina produkter ur varje individs situation. Rent marknadsföringsmässigt så innebär det att produkterna mer och mer kan ”skräddarsys” efter kundens speciella önskemål. Tänk på i hur många specialutföranden du kan få din nya bil levererad.

Detta har även avspeglat sig i reklamen. Som exempel kan jag tänka mig en reklambild för en motorstark bil som enbart en bild på en skosula som är helt utnött där gaspedalen sliter som mest.

Säkert väldigt intressant på 80-talet när du tankade för en krona litern men hur säljande är det idag när priset på bensin har ökat med ett par hundra procent? I reklamen har det i ”konsumtionens glada tidevarv” varit vanligt att hoppa över en produkts fördelar men i dagens läge måste hänsyn tagas till att steget mellan egenskap och innebörd även kan innebära nackdelar.

I tider med hög inflation och stigande räntor så bör köpreflexen bromsas upp rejält via reflektion över privatekonomin. Även på ett helt annat plan gäller det att lägga till momentet reflektion innan en tanke eller en impuls övergår i ett agerande.

I dagens mediala landskap när vi skrollar tidningsrubriker i våra mobiler eller plattor dök alldeles nyligen följande rubrik upp: ”Skara stift stänger ner 11 av sina 16 kyrkor”. Tråkigt nog går det oftast inte att ”låsa upp” hela artikeln eftersom den ligger under en betalspärr. Personer som inte har råd att läsa hela artikeln kanske reagerar med tanken att kyrkorna har färre besökare och därför står flera helt tomma.

Den som läser hela artikeln får veta att: ”Skara pastorat har beslutat att helt stänga elva av sina 16 kyrkor över vintern. Värmen kommer att stängas av helt efter allhelgonahelgen fram till april där på grund av de höga elpriserna”.

Efter att tidningen METRO lade ner sin verksamhet 2019 i vårt land får resterande gratistidningar ett stort existensberättigande som nyhetsförmedlare till oss alla.




Övriga genrer (Kåseri) av Lars Thorelli VIP
Läst 37 gånger
Publicerad 2022-10-07 13:36



Bookmark and Share

  > Nästa text
< Föregående

Lars Thorelli
Lars Thorelli VIP