Poeter.se logo icon
Redan medlem?   Logga in




 

Den chockerande teorin om Jesu Kristi korsfästelse.

https://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-2595925/Was-Jesus-crucified-arms-ABOVE-head-Turin-Shroud-hints-crucifixion-painful-traditionally-thought.html

*Forskare från John Moores universitet i Liverpool och Pavia i Italien har lanserat en verkligt chockerande teori om hur Jesus Kristus korsfästes. Forskare från John Moores universitet i Liverpool och Pavia i Italien har lanserat en verkligt chockerande teori om hur Jesus Kristus korsfästes. Den klassiska bilden av att Jesus korsfästes i form av ett kors skulle inte vara verklig, utan bara en religiös tolkning. i århundraden representerade kyrkan Kristi korsfästelse med armarna utsträckta horisontellt på ett kors. Forskare som har studerat Turins hölje visar att det visar bevis på korsfästelsen, som var mer smärtsam än vad man traditionellt tror. De hävdar att Jesu död genom korsfästelse skulle ha varit ännu grymmare och att hans armar troligen var spikade ovanför hans huvud. Forskare menar att höljet därmed visar att offret placerats på korset i form av bokstaven Y. Berättelsen om Turins hölje Turins hölje är en av de mest kända och kontroversiella artefakterna inom kristendomen, och dess sanning erkänns i allmänhet av romersk-katolska troende. Många av de kontroverser som har uppstått kring denna relik är relaterade till påståendena om att den användes vid begravningen av Jesus Kristus, men också det faktum att dess existens bara kan spåras tillbaka till 1300-talet. En skildring av Jesus i öknen ger upphov till en anmärkningsvärd teori Forskare vid University of Haifa, Israel tillkännager en upptäckt som kommer att kasta nytt ljus över kristendomens historia. De upptäckte, i hjärtat av Negev-öknen, den äldsta representationen av Jesus Kristus! De äldsta historiska uppteckningarna av Turins hölje placerar det i Lirey, Frankrike, omkring 1350. Det antas att en fransk riddare vid namn Geoffroi de Charny presenterade det för kyrkoherden i Lirey som Jesu Kristi autentiska begravningshölje. Det finns inga uppgifter om hur de Charny fick denna artefakt, inte heller var den låg under tidigare århundraden. Hölje av turin Efter att kyrkan i Lirey avslöjat höljet började det locka många pilgrimer, men också mycket pengar. Men många framstående medlemmar av kyrkan förblev skeptiska till dess äkthet. Omkring 1389 skickade Pierre Nevoiercis, biskop av Troyes, Frankrike, ett brev till påven Clemens VII där han hävdade att en konstnär hade erkänt att han hade förfalskat höljet. Som svar förklarade påven att höljet inte var Kristi sanna begravningsduk, men lät pilgrimsfärderna fortsätta. Nästan 600 år efter att påven förklarade att höljet inte skulle ha använts vid begravningen av Jesus Kristus, har forskare börjat studera problemet med hjälp av moderna medel, men med blandade resultat. På 1970-talet drog Shroud Research Project slutsatsen att markeringarna på tyget överensstämde med en korsfäst kropp och att fläckarna var verkligt människoblod. År 1988 sa en grupp forskare att deras analys visade att höljet uppstod mellan 1260 och 1390, medan en annan sa att deras analys visade att det härstammar mellan 300 f.Kr. och 400 e.Kr. Under 2018 använde forskare rättsmedicinska tekniker för att hävda att blodfläckarna på höljet inte kan ha kommit från Kristus. Oavsett om höljet är från biblisk eller medeltid, sa Matteo Borrini från Liverpool John Moores University att det "är ett mycket intressant konstverk och mänsklig uppfinningsrikedom". Mysterierna med den egyptiska papyrus, dechiffrerade. Var Jesus en enkel exorcist? Experter från University of Oxford lanserade den mest omfattande vetenskapliga forskningen av forntida egyptiska texter. Med hjälp av mer än 250 000 frivilliga försöker de dechiffrera de mer än 500 000 fragment av egyptisk papyrus som upptäcktes 1897. De första överraskningarna dök också upp, och associerade Jesus Kristus med exorcismer




Övriga genrer (Pastisch/Hommage) av Jeflea Norma, Diana. VIP
Läst 77 gånger
Publicerad 2022-11-23 18:35



Bookmark and Share


  MariaEvighet
Sådana tankar om döden och hans hölje har ju förekommit i såå många år. Men ska man verkligen blanda ihop Jesus med ngn slags exorcism? det tycker jag inte, eftersom den som KÄNNER honom och älskar honom vet vem han är.
2022-11-23
  > Nästa text
< Föregående

Jeflea Norma, Diana.
Jeflea Norma, Diana. VIP