Poeter.se logo icon
Redan medlem?   Logga in




 


NIETZSCHE'S OCH WAGNER'S TEORETISKA INFLUENSER

Richard Wagner's (1813-1883) antisemitism
kretsar mest kring judiska kompositörer och
som i allt övrigt där judar utövandes musik i
någon form vilket hans skrift "Judendomen
i musiken"(1850) ger uttryck för under pseud,
Karl Freigedank, där Wagners vän Friedrich
Nietzsche (1844-1900)
ser igenom pseudonymen och skriver verket
"Der fall Wagner" (1888) med kritiska tonfall
på Wagners antisemitism som han kallar ett
virus av psykisk influensa,
men ägnar mestadels boken till personliga
värderingar om musikens inverkan på fysisk
och psykisk hälsa fast inte så mycket kritik
mot Wagners antisemitiska syn på judisk
musik av förmildrande omständighet till ett
tidigare vänskapsband med Wagner,
möjligen med något återhållet medhåll av
hans antisemitiska influensa som dock lär
gått över.

Wagner var enbart teoretisk i sin kritik
men har från vissa håll beskyllts vara en
antisemitisk influenser i sina musikaliska
libretton samt i hans Regenerationstexter
trots att musik och litteratur aldrig dödat
någon men den kunde i vart fall överrösta
och spela över i hybris under Wagnerism-
ens tyska musikepok.

Nietzsche och Wagner's psyken var besläkt-
ade där den förstnämnda till sist blev galen
medan Wagner's musik hetsade Hitlers hyb-
ris till vansinnet gränser.


*




Övriga genrer (Essä/Recension) av Notarius publicus:Sten Wiking VIP
Läst 67 gånger
Publicerad 2023-11-29 22:07



Bookmark and Share

  > Nästa text
< Föregående

Notarius publicus:Sten Wiking
Notarius publicus:Sten Wiking VIP