Demokratiska länder medger att medborgare äger rätt
begära ut registerutdrag i enl,med grundlagens offent-
lighetsprincip utom i fall där handlingar omfattas av
sekretess för att skydda myndighet ifrån att avslöjas
för brottet skyddande av brottsling 17 kap 11 § BrB
där det kan visa sig vara falska uppgifter och att hem-
lighålla sådana gör att medborgaren blir dömd utan
rättegång utan att veta för vad samt rätten försvara
sig vilket blir till en Kafka-artad process i vilket rätt-
visa och sanning förlorar betydelse där sekretess-
lagstiftningens syfte blir suspekt om den vill skydda
individen eller myndigheten.
Den diplomatiskt giftiga retoriken av mörkläggning
inom sekretess som säger : " personen ifråga är krimi-
nell men har inte gjort något ännu,och bör hållas som
misstänkt"vilket kan användas mot vem som helst,
utan någon som helst substans och bevis,
och om handlingar sekretessbeläggs trots att det finns
misstankar om att en myndighet strider mot institutet
för mänskliga rättigheter,Eu och Integritets och säker-
hetsskyddsnämnden kan en grundlig juridisk bedömning
initieras genom JO för att bevisa om myndigheten anses
medverkat till skyddande av brottsling genom att inte
avslöja källor och uppgiftslämnaren i enl med 17 kap 11 §
BrB.
Vad vet myndigheterna om dig som du inte själv visste
om dig själv ?
Kanske AI vet det,
men kanske du vet något som varken myndigheterna
och AI vet.
Tänk om du vet det de inte vill att du ska veta,
och även något som endast du förstår.
-