Poeter.se logo icon
Redan medlem?   Logga in




 
Trevlig midsommar!


Om den sötaste jordgubbe inte kan


Om den sötaste jordgubbe inte kan
göra mig lycklig
vad skall då kunna det
eller vem

Gjord av frön från en jungfrugård
tindrar den i sitt paradis
skyddad av bladets skugga, med
säker tillgång på vatten

Omhuldad, efterlängtad
växer den till kart och mognar
glimmande röd av arbetets kärlek
och den dårar likt Vällusten själv

Med systrarna hamnar den
i en porslinsskål
som ställs av en husfru
på trädgårdsbordet

Det klingar från glasen
det glittrar i solen
Kom, gäster, ta för er!
det ekar i trädgården

Om jag vore en jordgubbe
skulle jag önska att
ingen ondska var förknippad
med min inbyggda utsökthet

Och husfrun skulle jag
hälsa med värdighet
Nog förtjänar hon bättre än att
luras på Tacksamheten.



19/6 2025




Fri vers (Fri form) av Lena Söderkvist VIP
Läst 69 gånger och applåderad av 6 personer
Publicerad 2025-06-19 22:31



Bookmark and Share


  Skrivmaskin VIP
Väldigt vacket skrivet. Känns som att vara där!
2025-06-20

  Cikoria Blå VIP
En jordgubbe kan verkligen vara mycket mer än en jordgubbe...
Jag kommer alldeles säkert att tänka på jordgubben i din text idag när jag ska äta minst en jordgubbe, den från min egna lilla lilla odling.

2025-06-20

  Rakel Stenmark VIP
Fin hyllning till våra kära bär i midsommartid.
2025-06-20
  > Nästa text
< Föregående

Lena Söderkvist VIP