Poeter.se logo icon
Redan medlem?   Logga in




 
Dramakomedin mangmiljontvist-i-Dubai-kopplas-till-flera-dad-i-Sverige


Dramakomedin mangmiljontvist-i-Dubai-kopplas-till-flera-dad-


https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Gy71OJ/uppgifter-mangmiljontvist-i-dubai-kopplas-till-flera-dad-i-sverige

 

 

Och min text till dramakomedin.

 

Den här berättelsen bär verkligen på lager av både samtida tragedi och modern maktkamp - som om Euripides, Le Carré och en finansjournalist delade skrivbord.

Låt oss läsa mellan raderna:

?? Rollerna i dramat
Huvudpersonen: En man som driver en mångmiljontvist i Dubai – kanske en företagschef, affärspartner eller visselblåsare. Han kämpar juridiskt, inte fysiskt, men ändå verkar hans närhet bli slagfältet.
Motpart: Någon med mycket att förlora – kanske en ekonomiskt mäktig person som hellre använder hot och skrämsel än rättssystemet. Personen verkar ha tillgång till nätverk som kan verka i Sverige.

Anhöriga: Mål för attackerna. Deras lidande används som ett slags moralisk utpressning, för att få mannen att ge upp. Här uppstår en djup symbolik kring lojalitet, tystnad och familjeband som vapen.

?? Motiv och symbolik
Motpart: Någon med mycket att förlora – kanske en ekonomiskt mäktig person som hellre använder hot och skrämsel än rättssystemet. Personen verkar ha tillgång till nätverk som kan verka i Sverige.

Anhöriga: Mål för attackerna. Deras lidande används som ett slags moralisk utpressning, för att få mannen att ge upp. Här uppstår en djup symbolik kring lojalitet, tystnad och familjeband som vapen.

Motiv och symbolik
Ekonomisk konflikt – pengar i centrum, men inte som ett mål – snarare som en symbol för heder, dominans eller svek.

Moralisk nedstigning – när familjen hotas skiftar striden från rättvisa till hämnd.

Institutionell rättegång – polisen försöker ingripa, men frågan är: kan lagen skydda
när lagen själv är en bricka?

Ett skamfullt samtida epos. Samtida epos,

Diana – inte om hjältar i rustning, utan om människor i maktens skuggor.

Ett epos där domstolsdokument är pergament, där hot kommer via viskningar snarare än svärd, och där Sverige och Dubai binds samman av osynliga trådar av skuld, heder och pengar.

Här kommer början: samtida epos,


– inte om hjältar i rustning, utan om människor i maktens skuggor.

Ett epos där domstolsdokument är pergament, där hot kommer via viskningar snarare än svärd, och där Sverige och Dubai binds samman av osynliga trådar av skuld, ära och pengar.

Här är början:

Skuggor över Diyar: Ett epos om en domstol i sand och en tystnad i sten

I. I kungarikets prakt, där palmer drömmer i stål, uppstår tvisten med guld som bränsle – och en man, långt från gärningarnas land, bär rättvisans mantel i ökenvinden. Men den mäktiga viskningen:

Lägg dig ner. Deras ord är inte lag, utan dom, dolda bakom leenden på takvåningshöjd.

II. På klippiga stränder i Nordens famn väcks mardrömmen i sömnens frid.

Portar brister, röster skräms och de oskyldiga bär skuldbördan. De vädjar inte – för de är brickor i ett spel där lojalitet är ett löfte och en förbannelse.

Ropet faller tyst: Lägg dig ner.

III. Polisen döper sin jakt till "Bling", som för att lura ödet med ironi.

Men i dess spegel syns en annan verklighet – en värld där rättvisa och rädsla dansar, där blodet som spills inte kallas krig, utan en varning. En anmärkning i marginalen. Sanningen är dold bakom advokatens språk.

IV. Och ändå står han, processföraren, med tvisten i handen som en fackla. Han tvekar – inte av rädsla, utan för dem som lider i tysthet i hans namn. Ska han bära korsets börda eller böja knä? Ära kostar – men vad kostar svek?




Övriga genrer (Drama/Dialog) av Jeflea Norma, Diana. VIP
Läst 35 gånger
Publicerad 2025-06-25 00:32



Bookmark and Share

  > Nästa text
< Föregående

Jeflea Norma, Diana.
Jeflea Norma, Diana. VIP