Poeter.se logo icon
Redan medlem?   Logga in




 

Till varje pris

 

I Sverige måste man vara fullt normal. Allt och alla som är normala är bra. Man måste verka må bra i mataffären fast man har en sån jävla ångest och bara vill skrika rakt ut. Man ska vara vänlig mot kassörskan som spelar vänlig fast förtvivlan brinner i hela ens existens. I det fina, anständiga och väluppfostrade Sverige gäller det att till varje pris hålla inne med de starkaste känslorna och bara vara lagom glad, nöjd och tacksam för att man är så typiskt svenskt normal. Man måste också till varje pris bara se till att passa in i de outhärdligt kvävande positivt påklistrade sociala sammanhangen. Sammanbrottet det får komma när man är ensam hemma i det så typiskt normala svenska hemmet. Man ska inte sjunga glada melodier högt uppe på stan samtidigt som man hoppar groda på trottoaren och hejar glatt på alla så typiskt surmulet inbundna normala människor för då kommer det två konstaplar och stoppar in en i en bil som i ilfart kör ner till psykakuten där det konstateras akut schizofren psykos med tvångsvård i ett halvår när man inte alls egentligen är psykiskt sjuk. Doktor Spinn som är en arrogant afrikan som vägrar att se en i ögonen under det meningslösa samtalet. Att spela frisk och bete sig normalt är det allra bästa man kan göra i ett normalt samhälle som är helt själsfrånvarande. Ställ inte till med problem genom att vara en annorlunda och självständigt tänkande udda individ. Tänk inte överhuvudtaget. Arbeta, titta på TV, mobiltelefonen, sov, ät, jobba, shoppa och var ytlig som alla andra. Svårare än så är det inte. Ha inte så himla höga förhoppningar och ideal för då blir du bara besviken. Ensam blir man om man beter sig så där konstigt annorlunda och då får man faktiskt skylla sig själv att man inte respekterar den så typiskt svenska normala koden. Fantisera och skriva dikter och romaner låter helt klart suspekt. Vad är det för fel på den vanliga riktiga och normala verkligheten? Nej bort med all sorts kultur och all annan degenererande skit. En typisk äkta normal svensk gör till varje pris rätt för sig och klagar aldrig. En sann och god svensk arbetar i sitt anletes svett, tiger, biter ihop, sköter sitt liv och skiter blankt i hur andra mår. I Guds namn. Till varje pris. Till varje pris. Till varje pris.




Prosa av Johan Bergstjärna VIP
Läst 52 gånger
Publicerad 2025-07-16 13:27



Bookmark and Share

  > Nästa text
< Föregående

Johan Bergstjärna
Johan Bergstjärna VIP