Poeter.se logo icon
Redan medlem?   Logga in




 


Jag har nog alltid varit som förtjust i att hitta på, ljuga, undanhålla en del av sanningen. Valfria delar, kan en väl säga'. Det som är kul med att läsa böcker, är att när en väl hunnit med det första tusendet, nästa är som en barnlek.


Varför slickar en hund... (version A)




...i sig vätska, utspilld på golvet eller i en skål ståendes på golvet? Den skulle ju likt grisen, tyckas kunna som köra ner trynet i skålen, likt ett barn slickar tallriken ren från glass, sås, sylt et cetera. (Jag har en nära släkting vilken, jaja, samt en vän vilken...) Sedan har jag även undrat varför 'Fråga Lund' inte sänds hela året, med sommarlovet som ursäkt för att inte sända det då. Jag ser själv inte precis varje avsnitt av litet olika roande samt som tidlösa program, för att jag somnar framför teven och inte i sängen. Min far, då han körde solo i privatlivet, hade sängen i vardagsrummet. Troligen för att kunna somna framför teven. Jag har aldrig riktigt tyckt det vara en god idé, jag somnar hellre i fåtöljen eller fåtöljen, med viss närhet till datorn. Tv kan en ju ha som sällskap, likt ett troget husdjur. En del kvinnor har sin make eller sambo som 'husdjur', gårdvar eller annat 'tillbehör', vilket varje hem borde kunna kompletteras med. Där går min egen åsikt något isär med den mer nog vedertagna tanken. Tänka sig bara att ha vissa tjänster 'gratis', mer eller mindre i ett hushåll. Det är det som kan fattas envar 'hemlös'. Det borde gå att kunna 'flytta hem' igen till 'Borta med grinden'. Ett alternativ är förstås att begå ett mera allvarligt brott, för att sedan 'ha tak över huvudet, gratis käk och en drös nya bekanta'. Min far körde dubbelspåret, istället för att behöva välja mellan den smala vägen och rena Europavägen, den breda vägen alltså. Han var ledig om dagarna och bedragare på jobbiga stunder. Han reste till Australien på enkel biljett när det började bränna om fötterna. Han var inlagd några månader på sjukhus för just sina fötter, men så verkade han inte direkt ha som utsikt att bli en ömfoting, märkligt nog. Han hade som helgnöje att leka 'gå runt show' i stadsdelen eller ta cykeln och låtsas segla 'Gotland runt', som väl fick skjutas på något i år. Jag har konstnärer och tjuvar o bedragare, samt konstiga tjuvar och märkliga karaktärer i släkten på båda sidor. Gemensamt för dem har jag en troskyldig uppsyn, ärliga blå ögon samt ett visst egenintresse för att glida en smula med såväl blicken som sanningen. Men jag har, vad jag vet , ingen släkting i Motala. Jag har själv undrat. Känner jag någon, eller borde jag göra det, här eller där, då jag tar in på Stadshotellet, Stora hotellet i Jönköping eller ett mindre stort ställe, någonstans en bit från ån och parken. I Lund var jag och bästa väninnan och resten av styrelsen, inhysta på ett rätt märkligt ställe, övernattning med frukost men ingen restaurang. Där stannade vi bara några dagar, över helgen ungefär. Även i en del andra städer kan det vara en sådan där märklig upplevelse. Men ibland får en bo på ett stort hotell för resande, med bil, buss, taxi... En av pennhållarna här inne på sajten... påstår att det bästa med hotell är frukosten. Jag kan hålla med där, käket är en av fördelarna helt som avgjort. En del 'har eller inte har'. Låter litet som Shakespeare eller Ernest Hemingway där.




Prosa (Kortnovell) av lodjuret/seglare VIP
Läst 59 gånger och applåderad av 1 personer
Publicerad 2025-09-13 20:06



Bookmark and Share

  > Nästa text
< Föregående

lodjuret/seglare
lodjuret/seglare VIP