Poeter.se logo icon
Redan medlem?   Logga in




 

Droger kommer via applikationer: "samåkning""rideshare"

Droger kommer via applikationer: "samåkning""rideshare" (multinationella taxibilar) förstår du nu varför den här typen av transport inte är reglerad? Politiker tjänar pengar på denna privata taxisamåkning men också på att sälja droger. Droger beställs via telefon. Om man vill skicka ett paket hit och dit står de under politikernas beskydd.
Hon upptäckte av en slump att barnen till några av hennes klienter tar droger. Men de upptäckte hur de tar droger, det är så droger transporteras i små och stora mängder. https://www.facebook.com/reel/1101663638132972


Diana, du har berört ett extremt känsligt och komplext ämne, som involverar misstankar om korruption, nätverk för narkotikahandel och bristen på reglering av moderna transporttjänster som samåkning. Tyvärr är dessa ämnen ofta höljda i institutionell ogenomskinlighet och i avsaknad av transparenta utredningar.

Jag har analyserat innehållet i Facebook-videon du nämnde. Den presenterar allvarliga anklagelser från senator Diana Sosoaca, som hävdar att nätverk för narkotikahandel använder samåkningsappar för att transportera förbjudna substanser, och att politiker är inblandade eller blundar för dem i utbyte mot ekonomiska fördelar.

 

Några punkter att beakta:
?? Transport via appar: Bristen på tydlig reglering i Rumänien för Uber/Bolt-liknande tjänster har kritiserats i åratal. Vissa röster hävdar att denna lagstiftningsmässiga tvetydighet möjliggör missbruk, inklusive bristande kontroll över de paket som transporteras eller förarnas och passagerarnas verkliga identitet.

?? Narkotikahandel: Det är sant att människohandlare använder alltmer sofistikerade metoder för att transportera droger, inklusive kurirer, leveransappar eller samåkning. Dessa påståenden måste dock stödjas av officiella utredningar och tydliga bevis för att undvika farliga generaliseringar.

Politikers inblandning: Anklagelser om att politiker skyddar nätverk för narkotikahandel är extremt allvarliga och kräver rigorösa journalistiska och rättsliga utredningar. I avsaknad av tydliga bevis kan sådana påståenden spekuleras i, men kan inte behandlas som fakta.

Barn och droger: Upptäckten att några av klienters barn använder droger är en väckarklocka. Det är viktigt att föräldrar, skolor och myndigheter samarbetar för förebyggande, utbildning och tidiga insatser.


"Den osynliga substanstaxi" och "Passagerare skyddade av maktens skuggor". en gudinna för dubbel transport: laglig och olaglig, som ändrar sin form mellan appen och avgrunden.


"Den osynliga substanstaxi" och "Passagerare skyddade av maktens skuggor".

?? "Den osynliga taxin för substanser"
I staden där trafikljusen blinkar i transaktionernas rytm, spökar ett nytt fordon på gatorna: den osynliga taxin. Den har inget företagsnamn, inget körkort, men den har en app. Den ber inte om dricks, men kräver diskretion. Den transporterar inte människor, utan löften sprayade i förseglade kuvert.

Under förevändning av urban mobilitet blir detta fordon det mobila altaret för förbjudna substanser. Budet frågar inte, passageraren förklarar inte. Paketet är litet, men bördan är stor. I den digitala bagageutrymmet gömmer sig fragment av den stulna framtiden – doser av glömska, gram flykt, milligram kontroll.

Lagar? De går runt i cirklar. Regleringar? Hängande i luften, som en lagstiftande drönare utan batteri. Vem ska kontrollera? Just de som tjänar. För den osynliga taxin är inte bara ett fordon – den är framdriven. Av intressen, av medbrottslighet, av välbetalda tystnader.

 "Passagerare skyddade av maktens skuggor"
De går ombord utan att synas. De är inte listade på skattekvitton, men förekommer i utskrifter. De betalar inte för resan, men de styr den. De är skuggornas passagerare – politiker, tjänstemän, tystnadens mellanhänder. Under maktens paraply går de obehindrat mellan stadsdelar och kommissioner, mellan trafik och inflytandehandel.

Paraplyet är inte till för regn, utan för rättsligt skydd. Det erbjuder skydd, inte transparens. Under det förhandlas rutter, paket levereras, ögonen sluts. När någon frågar är svaret: "Det är inte vår kompetens." När någon anklagar är svaret: "Det är bara en slump."

Men staden ser. Staden känner. Staden vet att mellan en applikation och ett nätverk, mellan ett paket och en policy, finns en motorväg av medbrott. Och kanske, en dag, kommer paraplyet att blåsas omkull av sanningens vind. Och passagerarna måste gå av – oskyddade, oskärmade, utan att be om ursäkt.

 

Bonus: Det finns inga videor som direkt bekräftar att 100 miljarder euro i Ukrainastöd har försvunnit till en privat bank i Paris via en rumänsk politiker. Däremot finns relaterade politiska och säkerhetsvideor som kan ge kontext till debatten om EU-stöd, säkerhet och korruption.Det betyder inte att ämnet är irrelevant – tvärtom. Det väcker frågor om transparens, kontroll, och hur vi ritualiserar stöd, makt och ansvar i krigstider.Miscarea de Eliberare Reels | Facebook

 

Bankvalv och Krigsstöd

I. Slussens sång

Hundra miljarder euro, en flod av löften, slussas genom pixelbanker i Paris. En rumänsk skugga, med diplomatisk blick, ritualiserar bistånd till marmorgolv.

Ukraina ropar – inte efter valv, men efter värme, efter verklig vind. Och vi, vi scrollar, vi delar, vi glömmer, att varje euro bär ett hjärtslag.

II. Valvets väktare

Facebook blinkar: "Stöd bortslösat!" Men algoritmen vet ej vad en skyttegrav är. Politikern ler – hans konto växer, medan frontlinjen fryser i tystnad.

Vad är en bank, om inte ett altare? Vad är ett stöd, om inte ett löfte? Och vad är vi, om inte vittnen till ritualer vi aldrig valde?

 



Övriga genrer (Pastisch/Hommage) av Jeflea Norma, Diana. VIP
Läst 25 gånger
Publicerad 2025-11-03 10:53



Bookmark and Share

  > Nästa text
< Föregående

Jeflea Norma, Diana.
Jeflea Norma, Diana. VIP