Poeter.se logo icon
Redan medlem?   Logga in




 

Tänk på dig själv

Tänk på dig själv
sa en klok person
och jag,
jag stod frågande
?
Hur gör man då?

En kunskap jag
aldrig fått med mig
Tidigt fick jag lära
att vara Egoist var
det fulaste som
fanns
när det kom till min
existens

Hur gör man
när man tänker
på sig själv
sina egna behov
före andras
?

Ångesten slår kullerbyttor
bara av att skriva detta

Idag fattade jag
ett stort viktigt beslut
där jag i första hand
Tänkte på mig själv

och ångesten
den fortsätter att dansa
tango i mitt bröst

Hur klarar man av
att sätta sig själv
i första rummet?




Fri vers (Fri form) av Goddess VIP
Läst 76 gånger och applåderad av 2 personer
Publicerad 2025-12-11 15:50



Bookmark and Share


  Anya VIP
Jag läser texten med igenkänning. Man vill ju vara så satans snäll!!! Snäll mot alla andra och glömmer att vara snäll mot sig själv. Jag kämpar med det dagligdags. Sedan har jag upptäckt att vissa som går sådana där snabbterapier kan bli enormt egoistiska. Otrevliga. Gäller naturligtvis inte alla men jag har sett fenomenet. Svarar inte på meddelanden. Hälsar inte. Tackar inte om de blir bjuden osv. Då ska de minsann sätta gränser! Sån vill inte jag vara. Jag vill vara snäll för det gör mig glad, men jag vill också tänka på mig själv när det behövs. En mycket svår balansgång! Mycket svårare än att låta pendeln helt slå åt andra hållet.
2026-03-09

  Goddess VIP
@animan
För vissa faller dig sig helt naturligt
För andra som mitt diktar jag så har den möjligheten aldrig funnits.

2025-12-12

  animan
Har själv brottats med din fråga. Den har väl olika svar beroende på vem man är. Tror det är viktigt att hitta en balans.
2025-12-11
  > Nästa text
< Föregående

Goddess
Goddess VIP