Poeter.se logo icon
Redan medlem?   Logga in




 


I reflektionen



Du i spegeln.
Du på andra sidan.
Du är jag nu.
Jag är du.

En kall yta
Som blänker.
Ett kyligt fönster.
Till allt som blivit.

Misstagen
som fårat ansiktet.
med minnen.
Livsregister.

Oro som sitter i ögonvrån.
Skägg som börjat bli grå.
Fårad och ärrad.
Lämnar jag bilden hemma.

Går ut ung i sinnet.
Leker att livet är lätt.
Fast jag tyngd av minnen
av alla konstigheter jag sett.

Nästa gång jag stöter på dig.
Mannen som är mig själv.
Ska jag förlåta alla ärr
och förevigt bära dig.

Stolt över fåror och rynkor.
Ärren som vittnar om din gårdag.
Vän med bilden.
Bilden av mig själv.






Fri vers av ErikJohanEriksson
Läst 36 gånger och applåderad av 1 personer
Publicerad 2026-04-10 08:42



Bookmark and Share


  Evelyn Falk Möller VIP
Mycket berörande ord/dikt vilka förstärks av ditt foto. Alla är vi ju märkta av tidens tand - När jag läser dikten , ser spegelbilden ser jag en hjälte. Och hjältar bär ärren med stolthet.
Hjältar känner igen varann.
2026-04-10
  > Nästa text
< Föregående

ErikJohanEriksson
ErikJohanEriksson