Poeter.se logo icon
Redan medlem?   Logga in




 


malplace


Född i fel tid


När jag går ut i vårkvällen
efter att ha bevittnat berättelsen
om Franz Kafka
på den lokala biografen

tänker jag spontant
att den här killen
var född i fel tid

Hans upplevelse av att vara
missförstådd och malplacerad
gjorde att han kände sig
alienerad i den här världen

Om du levat idag, käre Kafka
hade du säkert fått ett antal
diagnoser

Du hade säkert känt dig lite udda
och malplacerad i flera sammanhang
men förhoppningsvis
hade du blivit lite mer förstådd

Vi är alla födda i olika tider

Vem skulle jag ha varit
för, låt oss säga, hundra år sedan;
samma person som idag?

Troligtvis inte
Den tidens anda och synsätt
hade naturligtvis påverkat
mitt sätt att vara och tänka

Kanske hade jag känt det
som om jag var född
i fel tid




Fri vers av stormengudrun VIP
Läst 53 gånger och applåderad av 3 personer
Publicerad 2026-04-20 00:03



Bookmark and Share


  Blomma-Stjärna VIP
tänkvärd text - vi är beroende av tiden som är nu, så klart; det kan innebära skillnaden på liv o död att vara född i fel tid - tänk t.ex. på inkvisitionen, häxrättegångarna och avrättningarna
2026-04-20
  > Nästa text
< Föregående

stormengudrun
stormengudrun VIP