...stå i någons trädgård och grilla mat eller det som ätbart skall bli. Ehuru jag är allergisk mot röken, den som kan komma att uppstå om det är en kolgrill som är meningen att någon skall sköta. Dessutom i det fall den är gasdriven, elektrisk eller eldas med ved till en brasa, då är jag inte att helt som lita på där. Nej, tacka vet jag ordgubbar, lästa vid skenet från brasan en innesittarkväll en afton i stygga februari.
Det är svalare i skuggan hade Jonathan sagt och inomhus är det väl skugga och svalare är det definitivt, jag fryser ju när jag sitter här i soffan och tänker på dig. Ja, du är ju inte här, det kanske är därför jag tänker på februari, fast det snart är sommar och den går ju fort, för man har roligt när det går fort. Hur bra stämmer det då han sjöng förut att det mesta regnar bort? Bullen är rund i Örebro, tänk så länge sedan det var jag tänkte på den staden. Fast jag var när i Norrköping så int gick jag på någon match där. Hur kommer det sig att jag börjar se den staden framför mig när någon börjar prata om handboll eller basket? Ishockey skulle nog passa bättre att fundera över i ett kallt februari. Fast sedan kommer då sommaren och hade vi verkligen mera roligt den som sommaren eller sommaren före den. Getingsommar kalls någon sommar, men jag tyckte att det fanns getingar varje sommar då när vi bodde där vi bodde där. Någon i väl ansvarig ställning hade talat om att rensa på den där ytan mark. Men samtidigt höll sig människor borta just där ifrån eftersom där giftigheten var växtlig. En hundloka? Varför kallas den just så? Varför börjar jag tänka på symaskiner och knattrande skrivmaskiner då jag ser en film om Bonnie o Clyde där de sköt med maskingevär och hette han verkligen 'Machin Gun Kelly'? Vem döper en gosse till Gun, det behöver jag inte ta reda på. Han i den där filmen om stjärnorna som bara svepte ut med handen och hade som replik i filmen på en främmande planet där de var i öknen och han pratade med en vakt och där då yttrade något om att här fanns inget av intresse att se, det var bara att fara vidare. Och så sade vakten samma sak och då kunde de fara vidare. Spöken? Jag vet inte om de finns annat än på film och i manus och så. Jag tänkte inte på just Örebro då jag tänkte på Göteborg, utan istället på Norrköping eftersom båda väl kallas för 'blåvitt' och jag vet aldrig vilken av de städerna de talar om då. Ja, det tänkte jag nog på då jag igen började tänka på just dig. Du brukar ju göra dig känd för att ha huvudet under armen och illa påskruvat, så där som du berättade för mig den sommaren, att det var så jag berättade om saken. Att när människor har det, så beror det på att det tänker på annat än sig själva då har de en uppgift liksom och de brukar misslyckas just när de tänker på annat än sig själva. Kanske kommer den där olyckan som naturligt då de gör något för egen del och så det bara som plötsligt blir också fel? Jag satt där i den bekväma soffan till fåtölj och tänkte på dig. När du inte är här, det är då jag brukar börja tänka på dig. Men då du var där jag var, då tänkte jag nästan aldrig på dig, utom förstås när du misslyckades med något. Jag har ibland frågat dig när det är bäst att flytta och då tänkt mig en av de fyra årstiderna, exempelvis om sommaren, eftersom det är varmare då. Men du tänkte tankarna på annat håll, och svarat att det beror på hur läget är dit en skall flytta. För det finns alltid fördelar och nackdelar med att flytta just dit, där en sedan skall bo. Men jag tänkte sedan att det kanske är bättre att flytta i februari för då är det i vilket fall ingen som har semester utan är på jobbet och inte ute på vägarna. Jag saknar dig förstås, det gör jag fortfarande. Men jag brukar hoppas att det bara är som dödsryckningarna av en förlorad förälskelse kallad kärlek.