Tack käraste väninna
Vi delade den allra underbaraste vårdag
Susanne och jag
Tirups Örtagård -
sedan hennes balkong
och till sist en svängom
hem till mig
Susanne har bil
Hon kör
Hon har koll
och jag kände mig behagligt
omhändertagen
Det var förmiddag
i trädgården
där vi njöt av det
som serveras;
pajer, sallader
och hamburgare
och kaffe
5 papperskassar med örter
och en stor säck med jord
köpte jag hem
Salmiakpastiller, violpastiller
och gammaldags nickelkandis
apelsindoftande tvål och
badskum med doft av ros
kom också med hem
På Susannes balkong
med nylagt klinkergolv
fick jag bilder från mitt liv
Jag berättade för henne
och för det blommande körsbärsträdet
som stod på gräsmattan framför oss
Jag berättade som man inte kan berätta i en CV
ja, så som man faktiskt bara kan
berätta för en vän
som man vill delge
sin skörhet och sin styrka
- salmiakpastillerna öppnade upp
min barndoms Malmö
minnena kom i vågor
som vandrade vi vid Limhamn, på stranden
med varsin påse godis i handen...