Poeter.se logo icon
Redan medlem?   Logga in




 


Om Frank skulle få valet att välja mellan kvinnan och då behöva köpa en guldring med diamanter, så skulle han nog alltid välja friheten. Eftersom han ger tusan i glitter, där det handlar om ett val av något slag.


Eller som Frank brukade säga...





...att han väljer mellan a och o.
Det är som i pjäsen och filmen 'Sven Klangs kvintett',
där en av männen berättar att kvinnan han var förlovad med
bad honom välja mellan instrumentet och henne.

Och att han då valde trumpeten.
Vilket jag tycker var käckt av honom.
Eftersom det symboliserar friheten.
Att leva dominerad av någon eller att välja friheten.

Den som har barn tillsammans med en dominant människa,
brukar välja att stanna, eftersom valet i så fall brukar stå mellan
'friheten utan barn' eller att leva med och för barnen,
dominerad av maken eller makan.

Själv vet jag inte vad jag skulle välja.
Men jag hyser den yttersta respekt för den som väljer friheten,
om det valet står människan möjligt att välja.
Valet brukar kunna kännas som 'pest' eller 'kolera'.




Prosa av lodjuret/seglare VIP
Läst 39 gånger och applåderad av 1 personer
Publicerad 2026-05-09 17:22



Bookmark and Share


  Jacob Sjöstrand VIP
"I’m just sitting here beating on my trumpet..."
2026-05-09
  > Nästa text
< Föregående

lodjuret/seglare
lodjuret/seglare VIP