Poeter.se logo icon
Redan medlem?   Logga in




 


Aktiebolaget Svenskt Själsliv

 

Den fina och idylliska trygghetsnarkomanin,
att sitta i sin snygga bostadsrätt eller vill vara övertygad om att man är helt säker, att det fruktansvärt onda aldrig kan inträffa. Den typiskt svenska falska tryggheten och idyllen. Man pratar överhuvudtaget väldigt sällan om negativa saker och att det skulle kunna finnas ett hot mot lyckan och välmåendet. Man gör som så många i vårt välfärdssamhälle, man förtränger och distraherar och bedövar sig med all slags ytlig underhållning på TV och mobilen. Något inre själsliv har man inte haft på 40 år och man saknar det inte. Ta livet med en klackspark och var glad och nöjd. Gå på stan med ett vänligt leende och shoppa loss och njut av den helt. underbara tillvaron. Det härliga Eurovision Song Contest är i kväll med musik och scenshow av högsta världsklass och Hockey-VM börjar ju på fredag! Det är ljuvligt att vara människa. Va har vår dotter dött av en överdos heroin? Var hon djupt deprimerad och gränspsykotisk de sista två åren? Det hade vi ingen aning om. Pappa som blir inlagd på psyket i ett halvår och mamma som galet.och fullständigt tvångsmässigt passionerat extremköpmissbrukar och går på stesolid tills hon blir av med sin lägenhet och tvingas tälta i Varbergaskogen. Dotterns två systrar vars skolbetyg rasar och som börjar att prostituera sig och knarka. Pappa som förlorar jobbet och blir alltmer alkoholiserad. När den outhärdligt deprimerande hösten kommer går han ut i skogen och hänger sig. Döttrarna blir kvar i träsket med fängelse, rättspsyk och behandlingshem. Mamma dör i sitt tält i skogen och det är ingen som upptäcker
hennes kropp förrän ett drygt år senare. Men i sommar så är det ju fotbolls-VM
så visst finns all anledning att vara glad.Pernilla Wahlgrens medryckande positivitet och de intressanta Sommarprogrammen. Det är så underbart skönt att vara en ytlig och normal människa helt i avsaknad av ett själsliv! Fyra medborgare begår självmord varje dygn i vårt älskade Sverige och fattigdomen är vida utbredd men det är ju deras problem och inte vårt vi som har gjort något vettigt av våra liv. Det är ju självklart att vi röstar på Moderaterna! Åh tänk sill med egenodlad potatis och några supar och jordgubbar med vaniljgrädde och glass på vårt lyxiga sommarställe vid havet! Nu önskar vi alla älskade svenskar en riktigt härlig och skön sommar! Sköt om varandra! 




Prosa av Johan Bergstjärna VIP
Läst 33 gånger
Publicerad 2026-05-12 17:41



Bookmark and Share

  > Nästa text
< Föregående

Johan Bergstjärna
Johan Bergstjärna VIP