|
ur Billiga dikter
En 81 år senare
Jag sitter här och livet är här och nu Här på denna Jord vi lever och dör! Tidens tand nöter på livet Döden allestädes närvarande Vetenskapen har lärt oss Att vi är dödliga människor Bomber och raketer sänds mot himlen En drönare skjuts ner likt en döende fågel Ett land blöder ymnigt Sönderbombade städer och hus vittnar Om en galenskap som slagit rot Var har hänsynen tagit vägen?? En längtan efter makt att bli ihågkommen För att ha gjort något rätt Huserar hos en man i öst Han ville bekämpa nazism En 81 år senare kvarstår hans dröm Hans beslut om invasion av annat land Visades till och med i TV i väst Vad skulle vi kunna göra åt det? Ett beslut han försovits sig med?? För att fira av västs sönderfall?? Bortglömda människor som aldrig fick Chans att leva livet som de önskade För 90 år sedan i ett Europeiskt landskap Till skillnad mot oss som lever med en opinion Som numera tar avstånd från krigets hemskheter Män i uniform marscherar förbi i en forna glans Med rasslande medaljer som vittnar om Minnen tillbaka till mer krigiska tider Tystnaden döljer inte vår rädsla för krigets hemskheter En forna utpekad kung hyllas med pompa och ståt Av honom finns det bara en sa en kvinna Unika är var och en vid födseln
Taleptox skrev Den 20260513 <+> |
Nästa text
Föregående
Taleptox |