Josefine
Allt och alla som inte fungerar i Sverige. Man kan ju så typiskt svenskt förneka att så är fallet. Man kan låtsas att det är OK, man kan vara övertygad om det. För det är ju en sån skam och ett sånt moraliskt nederlag att erkänna det som faktiskt inte fungerar. Man lägger locket på trauman och problem som man skruvar fast riktigt ordentligt och på med det förtroendeingivande leendet. Man vill ju inte framstå som ett psykfall och bli av med jobbet och vännerna. Man måste vara stark, glad, rolig och i alla lägen tänka positivt och optimistiskt. Samhällsmaskineriet och livet bara måste vara funktionellt. Man vill ju vara
Prosa
av
Johan Bergstjärna
Läst 43 gånger och applåderad av 1 personer Publicerad 2026-05-16 15:05 |
Nästa text
Föregående
Johan Bergstjärna |