Pojken som förlorade kontakten med verkligheten
Mammans förödande tystnad ett par veckor efter att pappa har tagit livet av sig. Pojken som sitter på sitt rum och inte vet vad han ska göra av dagen och sig själv. Tystnaden under middagarna. Tystnaden som underminerar pojkens psyke och verklighetsuppfattning. Det existerar bara ett alternativ och det är att förtränga, stänga av de mörka känslorna, och hålla igång och att hela tiden distrahera sig med lekar, musik och tomt prat. Tystnaden, att inte bli sedd, förstådd och tagen på allvar. Tystnaden, hur jaget sluter sig, stänger in sig i ett skal och somnar in. Mamman som är sorts robot som också söker skydd i sina dagliga sysslor. Mamman som inte är någon riktig mamma så att pojken är föräldralös och ensam med sin sorg, förtvivlan, vrede, rädsla, oro och förvirring. Man bara som trycker på en knapp och stänger av skiten. Man förtränger för att hitta en väg igenom kris och trauma. Man springer runt ute på gården tillsammans med de andra barnen och man är väldigt mån om att visa empati och hjälpa de minsta och svagare barnen. Förträngandet är en slags väldigt effektiv drog som skänker lugn och en underbar känsla av himmelsk eufori. Att ens strategi i det långa loppet är väldigt destruktiv har man inte en aning om. Mamman en högst olämplig förälder som sprider ett mörker omkring sig med sitt bisarra överbeskydd. Hur deras relation har nått ett stadium av medvetslöshet. Den kusligt hotande tystnaden när pojken ska sova. Djävulen ligger under sängen. Att vakna på morgonen och direkt liksom automatiskt stänga av de otäcka känslorna och förtränga. Pojken spelar sin roll riktigt bra i den groteska teaterföreställningen. Mamman är så nöjd med och stolt över sin tappre och duktige pojke. Om lite drygt tio år drabbas han av det psykotiska sammanbrottet, det konstanta helvete som bara inte får inträffa. Men just idag i mitten av maj 1976 har den elvaårige pojken lärt sig att i alla lägen tänka positivt och optimistiskt och att aldrig ge upp. Det är skönt att pappa är borta för han var alltid loser på dekis vilket var skitjobbigt och skrämmande. Alla var vi väldigt trötta och less på honom. Om man sköter sig och är glad och tacksam så får man beröm och kanske höjd veckopeng. Man flyttar till ett mindre radhus snett över gatan i början av juni. Pojken känner sig liksom konstig men det är bara att slå bort. Det är en väldig hastighet i livet på ytan. Att pojken i själva verket är utslagen det är han inte alls medveten om. Allt går ju så himla bra. Nya lägenheten är jättefin och allt är helt perfekt. Pojkens äldre syskon är så glada över att allt har blivit så lyckat för lillebror. Psykosen som varar i ett år 1986-87
Prosa
av
Johan Bergstjärna
Läst 38 gånger Publicerad 2026-05-16 18:50 |
Nästa text
Föregående
Johan Bergstjärna |