Poeter.se logo icon
Redan medlem?   Logga in




 

koppar, under himlen


Det är ett metalliskt ljud och jag vet ännu inte att det kommer inifrån,
som att du var svårt sjuk eller en levande symfoniorkester gjord av koppar och zink.
När jag böjer mig fram ser jag oron, hur den har naglat sig fast genom din tunna kropp, ett blått ljus, du är upplyst som en fackla.

Mitt i discoljuset ser man hur hög du är, du flyger över taken långt efter att alla gått hem.

Du sover ihopkrupen, jag smeker din krökta rygg, din andning är min livstråd.
Att implodera säger läkarna, är som en bilolycka i 180 km/h, inuti. En störtflod kommer att dränka allt, ta dig med. Genom din sjukdom försvinner jag in i slangarna, sjuksköterskorna, in under sängen och madrassen som fortfarande är fuktig av din kropp.

Det finns så många sätt att dö. Du gömmer dig, skyggar men du vet om det,
den sista tiden vet du det så väl, armarnas svaghet, kaffets smaklöshet, de blanka ögonen. Medicinerna håller ihop dig, din glansiga panna, alla tankar som samlats där. Sammanhangen är på väg att upplösas. Rostiga järnrör bär upp din tyngdlöshet.

Lämna nu, viskar jag. Lämna ingenting kvar.
På hemvägen ser jag träden skuggas, som ditt ansikte eller mitt. Jag kan inte förstå vad som är vad. Du, jag, träden.
I hallen ställer jag fram dina finaste skor. Jag vet inte vad jag håller på med. Det höga ljuset utifrån. Du långt där nere, insjunken, motståndslös.
Är det redan morgon.

Kanske har du aldrig funnits.

Vattnet rinner ur min kropp, den torra huden spricker. På sjukhuset är du ensam. Jag torkar mig med din kudde, det är allt jag har kvar.

När vi ses nästa gång har du fått blommor som ligger utspridda på sängen,
på golvet. Du ska bli jord säger du, jord. Jag blir ingenting och för första gången på länge förstår jag precis vad du säger, vad det är som kommer att hända.

Jag hör koppar som slår mot koppar. Något som monteras ner.

Jag går på teater. Ensam gråter jag mig igenom andra akten. Imorgon ska jag be att få kyssa dig. Biverkningarna sätter sig på talet och i ansiktsmusklerna.
Du ler när du är arg och allt är blommigt, till och med maten.

Doften din kropp utsöndrar är frän, jag vill inte minnas dig så. Ögonen tänker jag, hur de tåras.

En bandymatch i division fyra hedrar dig med en tyst minut. Jag har missat din död. Ditt bleka ansikte i de djupa ögonhålorna. Din mamma pratar om dig oavbrutet. Förstår hon inte heller att det är slut, att du har blivit jord medan blommorna torkat. Jag överraskar mig själv med att resa bort men solen tar inte på ensamhet inklädd i svart. Örhängena skaver av värmen.
Av medlidande kanske.

Vinglar runt på barer i högre klackar än någonsin. Åtrår skuggorna, det skavda i mig. Att smälta in i andra, bit för bit förvandlas, in i något levande.

Du rör mig, strålar mig, talar till mig inifrån kistan. Jag vet att du lever, att jag svikit dig.

Jag rullar upp händelseförloppet baklänges. Värmen, jorden, psalmerna,
djupa ögonhålor, blommor, medicinerna och provsvaren, knölarna på ryggen,
hur vi låg med varandra första gången, din trappuppgång, grillfesten, min gröna klänning.

Tapeten har bilder av dig. Först ett där du ler sedan ett där du höjer handen och tittar bort. Någonstans ska allt börja. Läpparna, det åtråvärda. Jag håller mig mot kanten, mot slutet, en symfoni i mitt huvud. Kopparplåt mot kopparplåt. Jag lägger tak under din himmel. Jag är uråldrig glänsande metall.




Fri vers av Anna Frölander
Läst 694 gånger och applåderad av 16 personer
Publicerad 2008-02-19 21:43



Bookmark and Share


  Mikael Lövkvist
Gud, vad vackert skrivet. Du skriver så naket, så ärligt, att det gör ont.

Var mening känns verklig. Jag kan inte skriva ett bättre omdöme.

Dina ord beskriver död och sorg, men är så verkliga att dikten mer än något talar om livet, det levda, och det vi önskar att vi levt.

Dina ord berör mina djupaste lager. Tack, Anna.
2009-02-11

  illusionisten
Brukar inte skriva många kommentarer då jag tycker att skrivarkonsten är alltför subjektiv och kan, i stort sätt, bara delas i \"jag tycker det är bra\" och \"jag tycker det är dåligt\". Ibland dock, kan man lägga till en kategori, typ \"jävlar, inte bara att jag vet det här är jävligt bra utan alla som inte tycker det är värsta newbies\". Typ.
2008-04-07

  Inkarasilas
Ofta, alltför ofta - läser jag endast, någon gång ibland kan jag rycka till, känna hur det gnistrar. När jag sjunker ner i det du skriver, ja den här var bara ett plock i högen, ja då rinner det längs ryggraden, spinalvätskan stannar ett ögonblick, jag faller, jävligt hårt. Märkligt, trodde jag var härdad till järn, smält i en form inget kan rucka.

Fel. Det här, och några till i min omgivning rör mig till en virvlande massa. Kommentaren var fan inte meningen att den skulle se ut så här, hade tanken med ett brett spektra av bajsord skildra ditt verk med klappar och ryggdunkningar.

Nevermind. Du är så in i helvete bra på att perforera minsta känsla, den totala övergivenheten och sinnets glidande, fin skorna framställda i hallen, ja en isfrostad drink med flyt, 90% ig etanol, du vet, så är det här för mig. Punkt
2008-04-07

  Rakel Lorner
Jävlar in in helvete! Jag återkommer när jag smält det... Hua!
2008-03-07

  Nina V A
det här känns annorlunda mer svulstigt energiskt som om du inte kan annat än svälla ut i dessa rader om än de skiljer sig i format från dina tidigare, detta blir mer som en underhuden berättelse, loskor som tränger ner på djupet och inte låter någon komma undan, hallå - fan här är jag och ett vi o jag jublar just för att jag själv är inuti ett ständigt jävla vi. Ljuden- de metalliska - och sjukdomen som äter med vidöppen mun - rakt av och igenom. Blått ljus - hallelujah - jag är just nu fan så kär i just blått ljus, in igenom slangar - livet är i sig en passage och biverkningarna är många och föränderliga.

Det här är mänsklig värme Anna, just för att det flammar levande och spänner an mot våra sinnen likt fläktande solfjäder. Jag förstår och sällar mig till avtrycken under din text som en form av stående ovation, absolut

du äger!
2008-02-21

  katt.inc
Välskriven och mycket snygga berättargrepp. När jag läser känns det som om någon kramar mig allt för hårt och jag får svårt att andas, kanske en konstig mening i en kommentar men poesi för mig är känslor och upplevelser, något du förmedlar mycket bra här både genom ord och berättarteknik. Tack för fin läsning.
2008-02-20

  Christer Eriksson
I vilken ände börjar det. I avskedet kanske, kanske är det där allt är som starkast. Där i den punkt vi kallar dödsögonblicket. Du gör en snygg resa här i förfallet, livet. Ett sjukdomstillstånd mot det oundvikliga och jag tycker så mycket om det utdragna farvälet och alla klockrena passager som ” Rostiga järnrör bär upp din tyngdlöshet.” är genialt, den sista sängen, landstingets otäcka gula överkast över svag kropp, jag ryser vid den bilden. Sedan fortsätter du och man pendlar mellan den sjuke och den anhöriga och det är så smidigt.
” I hallen ställer jag fram dina finaste skor. Jag vet inte vad jag håller på med. Det höga ljuset utifrån. Du långt där nere, insjunken, motståndslös. // Är det redan morgon.” I mitt tycke helt fantastiska rader som följs upp med det i sammanhanget otroligt starka ” Kanske har du aldrig funnits.” Ja va fan när fanns man egentligen. Ville man överhuvudtaget. Finnas. Jag tycker ju om vändandet och vridandet när döden ställs på sin spets. Jag blir engagerad av död. Liksom mer levande och när dikten nu berättar att den döende är vinnaren, just i denna stund, allt är omvänt. Den sjuke förklarar för den friska ” Du ska bli jord säger du, jord. Jag blir ingenting och för första gången på länge förstår jag precis vad du säger, vad det är som kommer att hända.” Så förbannat pedagogiskt och bra hur du hela tiden låter diktens empati vandra mellan karaktärerna. Vem är det synd om. Hmm, vi säger väl som Roy Andersson –Det är synd om människan. Och du vandrar vidare och jag tänker på farmor i ” Doften din kropp utsöndrar är frän, jag vill inte minnas dig så. Ögonen tänker jag, hur de tåras.”, fast jag ser en ung människa i dikten, de fakto har jag hela tiden stoppat in mig själv som den döende, jag vet inte varför, det blev så. Kanske är det igenkänningen med ”bandymatchen division fyra” som du så enkelt får in i texten, vem lyckas göra ett sånt ord poetiskt. Så är vi framme mot slutet och jag vet inte hur du lyckats hålla hela denna långa dikt på denna nivå, du är aldrig nära att falla under något sträck och varje nytt stycke stegrar. Detta är med lätthet det bästa jag läst av dig och vi skriver på en pjäs ihop och jag känner mig just nu jävligt underlägsen dig. Du är grym och eftersom jag citerat och citerat så citerar jag lite till.

” Jag rullar upp händelseförloppet baklänges. Värmen, jorden, psalmerna,
djupa ögonhålor, blommor, medicinerna och provsvaren, knölarna på ryggen,
hur vi låg med varandra första gången, din trappuppgång, grillfesten, min gröna klänning.”

Där i finns ett helt liv. Ett lyckligt förbannat liv. Tack för denna läsning, nu ska jag släcka lampan.
2008-02-20

  Rachel Roth
Oj, vilken stark text att få del av...kan just nu inte säga mer...
2008-02-19
  > Nästa text
< Föregående

Anna Frölander
Anna Frölander

Mina favoriter
pistol