Poeter.se logo icon
Redan medlem?   Logga in




 
En utmaning


Interpunktion



Jag har studerat problemet på Internet de senaste dagarna - där finns övermåttan mycket att läsa om detta. Och inte blir man så mycket klokare!
En sak är klar- man får skriva som man vill!. Visst, men den informationen löser inte några stilproblem.
När jag först deltog i poeter.se -sidan, var det just därför att jag hoppades att få några vinkar och råd och goda förebilder, när det gällde skiljetecknen . Men icke! Konsekvens inom den enskilda dikten bör väl kunna förväntas. I det minsta. Varför är det modernt att inte ha punkt efter avslutad strof- vad uppnår man med det. Ett punktum är ju just en dörr som stängs. Skall den stå vidöppen. Varför? Ett tankestreck- är väl en paus för eftertanke. Om man tänker dikten som reciterad är det en andningspaus; nuförtiden verkar interpunktion mest var någon slags grafisk utstyrsel.
Läser man Frostenson exempelvis känns det för mig som Kejsarens nya kläder. För mig är poesi detsamma som musik- något att höra; en klang. Är vi idag så påverkade av reklamtexterna att vi hela tiden strävar efter nya konstgrepp, som kan fånga ögat?
Vad säger du- poet- om komma, punkt,utropstecken och tankestreck?






Övriga genrer av vera gade VIP
Läst 662 gånger
Publicerad 2008-03-10 18:30

Författaren vera gade gick bort 2013. Texterna finns kvar på poeter.se som ett minnesmärke på den avlidnes och/eller de anhörigas begäran.



Bookmark and Share


  Arja Söderfeldt
Tänkvärda tankegångar!
2010-07-27

  LePenseur
Konsekvens inom en enskild dikt bör man kunna förvänta. Jag tycker dock inte att det, apropå din tidigare fråga i mail, är inkonsekvent att till exempel använda stor bokstav, men inte punkt.
för mig symboliserar en stor bokstav i ny rad, det som en punkt skulle göra i en annan text. Jag har svårt att läsa en "punktad" och kommaterad text som en dikt, det känns mer som en faktatext eller som prosa. Kanske med fint ordval, men ändå.

Jag kan använda frågetecken, för att verkligen markera en fråga, men i övrigt håller jag mig gärna borta från skiljetecken, utan att för den sakens skull dumpa stora bokstäver. För mig känns det rätt, och är ju konsekvent, om jag håller mig till det.
2009-03-13

  Björn Nilsson VIP
Man kan ju ställa motfrågan: Skall varje ny rad börja med versal eller ej? Tror det är en engelsk egenhet i poesin.

Men vad det gäller skiljetecken - när inte ens Alf Henriksson har något att säga om detta (tror jag, hittade inget i hans Verskonstens ABC) är vi nog hjälplöst utlämnade att själva hitta vår väg.

Kanske en vanlig svensk språklära kan ge anvisningar om interpunktion, men å andra sidan är det ju poesi - inte sakprosa - vi ägnar oss åt. En del skiljetecken betyder ungefär samma sak. Tankstreck, komma och semikolon har jag svårt att uppfatta som olika när man läser en text: de betyder en ganska kort paus för att man skall kunna hämta andan. En punkt är lite mer än bara en andhämtningspaus. Den antyder att här slutar man, för att eventuellt ta ett steg framåt och dra igång med nästa mening. Kolon kan ha samma verkan, men där vet man verkligen att det kommer mer.

Men poesi som är avsedd att läsas tyst, eller som typografiskt är utformad så att man lätt ser vad som hänger nära samman eller bör behandlas för sig, kanske helt kan klara sig utan skiljetecken? Någon som röstar emot det förslaget?
2008-03-10

  Rachel Roth
Interpunktion är en konst i sig tror jag.
Din text är i sig en vägledning i detta,
skriven på ett roande sätt.

själv tar jag tacksamt emot råd
2008-03-10

    papillon
Detta är en öm punkt - jag är inte konsekvent. Jag sätter ut frågetecken, utropstecken vid imperativ men varken punkterar eller kommaterar konsekvent - jag går efter känslan och det är naturligtvis inte särskilt snillrikt
2008-03-10
  > Nästa text
< Föregående

vera gade
vera gade VIP